Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Hej!

Märkte idag efter att kollat bilen efter läckande vakuum-slangar (startgas metoden) att motorn vid snabba gaspådrag tar in så mkt luft så att en tjock grov slang ovanför kylaren nästan helt suger ihop sig. (se bilderna nedan)

Den grova slangen är alltså den slang som kommer ifrån spjäll-huset och går fram mot bilens grill. Detta fenomen förekom även i vintras, då det var sådär ohyggligt kallt. Inte trodde jag att det skulle upprepa sig i rena sommarvärmen, om dock med lite mildare symptom.

Det är alltså vid snabba pådrag med gasen som slangen drar ihop sig nästan helt (det hörs att bilen får ont om luft). Den återgår ganska snabbt till ursprunglig form även om bilens varvtal är relativt högt. Men borde inte motorn ta luften ifrån det håll som luftrenaren sitter?

Vad är det som är fel, och vad kan jag göra åt det?
Hur dyrt kommer det att bli?

Översikt:
Bild

Närbild där jag trycker ihop nämnda slang för att visa hur den kollapsar på ett ungefär...
Bild
av wexe
Vet ej anledningen nu men i vintras var det garanterat Intercoolern som frusit då suger den ihop sig men kanske det är stopp i Icn eller någe :) ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det där är ett fenomen som uppstår när slangen blir gammal och mjuk och lättare sugs ihop. Sen när man får upp laddtryck så expanderar den istället. Kan visserligen förvärras om intercoolern är i behov av en invändig rengöring.
av anthistatic
OK...

Så jag bör med andra ord byta slangbiten som är mjuk, samt eventuellt göra rent IC'n invändigt?

Vart sitter IC'n och hur gör jag ren den på bästa sätt?
Användarvisningsbild
av ketto
Sitter framför kylaren! du har 3 st, en vanlig till själva motorn, en till AC och en till turbodelen typ! (intercooler)

Följ den övre slangen som du visar på bilden!

Tror den sitter längst fram mot fronten! Tas ned underifrån!
av anthistatic
OK

Får bli en mekarhelg framöver. Ska ta och PM'a *pettson* om instruktionerna till nippel-modden till IC-delen. Kanske kan avhjälpa att problemet återkommer till vintern igen...

Trodde ett tag att spjällhuset fått en törn och drar luften direkt framifrån, som om "choken" låg i eller något...

Tackar för all hälp!
Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]