- ons 19 maj 2010, 21:14
#411034
Hej!
Märkte idag efter att kollat bilen efter läckande vakuum-slangar (startgas metoden) att motorn vid snabba gaspådrag tar in så mkt luft så att en tjock grov slang ovanför kylaren nästan helt suger ihop sig. (se bilderna nedan)
Den grova slangen är alltså den slang som kommer ifrån spjäll-huset och går fram mot bilens grill. Detta fenomen förekom även i vintras, då det var sådär ohyggligt kallt. Inte trodde jag att det skulle upprepa sig i rena sommarvärmen, om dock med lite mildare symptom.
Det är alltså vid snabba pådrag med gasen som slangen drar ihop sig nästan helt (det hörs att bilen får ont om luft). Den återgår ganska snabbt till ursprunglig form även om bilens varvtal är relativt högt. Men borde inte motorn ta luften ifrån det håll som luftrenaren sitter?
Vad är det som är fel, och vad kan jag göra åt det?
Hur dyrt kommer det att bli?
Översikt:

Närbild där jag trycker ihop nämnda slang för att visa hur den kollapsar på ett ungefär...

Märkte idag efter att kollat bilen efter läckande vakuum-slangar (startgas metoden) att motorn vid snabba gaspådrag tar in så mkt luft så att en tjock grov slang ovanför kylaren nästan helt suger ihop sig. (se bilderna nedan)
Den grova slangen är alltså den slang som kommer ifrån spjäll-huset och går fram mot bilens grill. Detta fenomen förekom även i vintras, då det var sådär ohyggligt kallt. Inte trodde jag att det skulle upprepa sig i rena sommarvärmen, om dock med lite mildare symptom.
Det är alltså vid snabba pådrag med gasen som slangen drar ihop sig nästan helt (det hörs att bilen får ont om luft). Den återgår ganska snabbt till ursprunglig form även om bilens varvtal är relativt högt. Men borde inte motorn ta luften ifrån det håll som luftrenaren sitter?
Vad är det som är fel, och vad kan jag göra åt det?
Hur dyrt kommer det att bli?
Översikt:

Närbild där jag trycker ihop nämnda slang för att visa hur den kollapsar på ett ungefär...

_____________________________________
/Johan
/Johan