Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#409589
Startade bilen som vanligt idag, backade ut från garaget och gick ur bilen som stod på tomgång. Efter ca 30s så dör den... Försöker starta, den tänder lite spoaradiskt under någa sekunder och dör sedan helt. Bränslepump hörs och bränsle och bränsletryck på railen finns, dock ingen gnista...
12V fram till tändspole finns (eller effektsteg? sitter det inbyggt i tändspolen?) Har letat bland trådar här och förstår att kamaxellägesgivaren är ett vanligt fel på dessa motorer.

Undrar dock om denna verkligen helt slår ut tändningen på just denna motor, dvs en 140hk 10ventilare?

Hur kan man mäta upp denna? Minsta spänning på signalstiftet vid crankning ex.vis.
Andra förslag?
#409593
Jag har samma motortyp som du och när min kamaxelgivare pajade så var det enda som märktes att en varningslampa lyste, annars gick den hur bra som helst. Så den kan du nog utesluta. Lyser någon varningslampa?
#409604
Bilen är stendöd så hurvida ngn lampa lyser kan jag inte svara på... Däremot så bekräftar du mina misstankar att den borde gå även om just kamaxellägesgivaren falerar.
(Frågan är ju då vad den används till om man ändå kör waste fire???)

Tilläggas kan ju att bilen gått relativt lite, 14000mil och är helt fri från oxid och skit i motorrum.
Eller kanske det är vid detta miltal dom "vanliga" felen börjar göra sig påminda?
#409654
Kamaxelgivaren har egentligen en viktig funktion men är den trasig så kan styrboxen använda info från vevaxelgivaren istället vilket fungerar lika bra. Så det skulle bli problem ifall båda pajade samtidigt vilket är osannolikt.

Det jag tycker du ska prova med är att dra igång motorn med hjälp av en annan bil och bogserlina.
#409672
cb250 skrev:Bilen är stendöd så hurvida ngn lampa lyser kan jag inte svara på... Däremot så bekräftar du mina misstankar att den borde gå även om just kamaxellägesgivaren falerar.
(Frågan är ju då vad den används till om man ändå kör waste fire???)
Kamaxelgivaren är livsviktig. Det varierar lite mellan olika styrsystem, men på 10V så kan man rycka kontakten till den efter att motorn startar då den inte behövs längre, men under start så använder alla system den.

Wastefire? Finns inget sånt system på femmorna, däremot på dem nyare så kör man direct fire (separata tändspolar) och på ett sånt sustem m-å-s-t-e man ha camsync för att det ska fungera.
av *pettson*
#409680
Marlboroman skrev:
cb250 skrev:Bilen är stendöd så hurvida ngn lampa lyser kan jag inte svara på... Däremot så bekräftar du mina misstankar att den borde gå även om just kamaxellägesgivaren falerar.
(Frågan är ju då vad den används till om man ändå kör waste fire???)
Kamaxelgivaren är livsviktig. Det varierar lite mellan olika styrsystem, men på 10V så kan man rycka kontakten till den efter att motorn startar då den inte behövs längre, men under start så använder alla system den.

Wastefire? Finns inget sånt system på femmorna, däremot på dem nyare så kör man direct fire (separata tändspolar) och på ett sånt sustem m-å-s-t-e man ha camsync för att det ska fungera.
Nej det är inte sanning. Beroende på programvariant på styrdonet så kan en B5252 starta och gå utan kamlägesgivaren vid starten. Den måste ha gynnsamma förhållanden naturligtvis och den går lite bluddrigt utan. Men den startar och går.
#409706
*pettson* skrev:
Marlboroman skrev:
cb250 skrev:Bilen är stendöd så hurvida ngn lampa lyser kan jag inte svara på... Däremot så bekräftar du mina misstankar att den borde gå även om just kamaxellägesgivaren falerar.
(Frågan är ju då vad den används till om man ändå kör waste fire???)
Kamaxelgivaren är livsviktig. Det varierar lite mellan olika styrsystem, men på 10V så kan man rycka kontakten till den efter att motorn startar då den inte behövs längre, men under start så använder alla system den.

Wastefire? Finns inget sånt system på femmorna, däremot på dem nyare så kör man direct fire (separata tändspolar) och på ett sånt sustem m-å-s-t-e man ha camsync för att det ska fungera.
Nej det är inte sanning. Beroende på programvariant på styrdonet så kan en B5252 starta och gå utan kamlägesgivaren vid starten. Den måste ha gynnsamma förhållanden naturligtvis och den går lite bluddrigt utan. Men den startar och går.
På min märks det ingen skillnad om den är inkopplad eller inte men kanske kan vara så då att jag har en speciell programvariant i min.
#409746
Förkovrade mig under natten i detta fågel fenix 5.2 system.
Det övergår till wastefire när kamaxellägesgivaren faller bort.
Samtidigt så tappar man den individuella tändförställningen, som
använder sig av knacksensorerna, men såklart också måste veta om det
är dags för arbets- eller avgasslag.

Hursomhelst, under förmiddagen mättes den induktiva vevaxellägesgivaren
upp; ~300ohm -OK. Matning och signal till hallgivaren (kamläge) -OK.

Däremot - mycket hög resistans på högspänningsspolen på tändspolen,
motsvarande luft.... Dvs brott på lindningen.

Vanligt fel, eller vågar man ta en på skroten?

Tack för inläggen!
Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]