Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! börjar bli riktigt less...

Jag har haft problem med tomgången på min cross country -98 ett bra tag nu.
Den hugger även till/misständer till ibland när jag kör långkörning ibland engång efter några mils körning och ibland mer ofta. När den missar/hugger så är det bara en gång den missar.

Sedan så krånglar tomgången ofta när jag startar upp bilen efter den har stått ett tag (Över natten). Tomgången börjar vandra och sedan lägger den av. det går att hålla bilen vid liv om jag gasar.
Bilen går bra när den har blivit varm!

Dessa problem uppkom ungerfär när jag bytte bränslepumpen och gjorde en storservice (olja+filter, stift, tändkablar, rotor, fördelarlock)

Saker jag har bytt för att försöka lösa problemet:

Ringen vid tändningslåset
spjällhuskontakten.
provat en ny tomgångsmotor (även rengjort den gamla)
lött om bränslerelät
Backventil vid fuelrailen
kollat och bytt endel vacumslangar
säkert mer saker som jag glömt!

Förut har jag haft felkoden (system too rich) och (system too lean)

Kan det vara bränslepumpen som är felet? Jag bytte i förebyggande (bilen hade gått 31000mil) till en bättre beg ca 8000mil.
Eller kan det vara någon tempgivare som spökar eftersom den är konstig när den stått=kall?

behöver verkligen hjälp!!!!!!=(

Hälsningar Martinmartinuddh
Övningskörning

Personligt meddelandeE-post
Va nyss ute och startade bilen (som stått under natten). Innan jag startade den så drog jag ur lmmkontakten och då startade den som den ska! Men jag måste se det fler gånger innan jag fattar några beslut. Konstigt om den nu skulle vara lmm pga att jag bytte den för ca 1år sedan (från skruvat.se).
Tror jag vet vad felet är nu!?

Nu har jag provat två dagar irad att dra ur kontakten till lmm ochsedan starta bilen ochden går som den ska. Men kan det vara så att när jag rycker kontakten till lmm så får bilen mer bensin som i sintur fixa det igentliga felet? (att inte bilen får tillräckligt med bensin vid kallstart)
Vad tror ni?
Om det är luftmassemätaren så har den iprincip krånglat ända sedan jag köpte den?! Måste man köpa volvoorginal eller kan man köpa skruvat.se eller biltema?

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]