Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har länge försökt att få ordning på oljeförbrukningen vilken är ca 1 liter på 100mil.
Tråkigt nog har jag gjort en renovering med övertygelsen att det skulle bli bra.(ca 4000mil sen)
Motorn går bra med bra avgasvärden och ingen blårök bakom bilen.

Snustorrt runtom men trycker lite runt packboxarna till kammarna och vid oljelocket, inga stora mängder.
Vevhusventilationen är inte igensatt kontrollerat säkert 20 gånger nu.

Jag tror att loppen är något slitna och att en del av oljan åker med in i förbränningen
samt att något för mycket av förbränningsgaserna kan passera ner i vevhuset vilket trycker
ut lite olja. Men det är bara min teori som amatör, andra hypoteser är välkomna!

Det som gjordes var: Renovering av topp(hos motorrenoverare), samtliga delar mättes upp,
ventiler slipades in, tätningarna byttes och nya tryckare monterades.

Blocket hornades(hos motorrenoverare), nya kolvringar sattes i, alla lager och packningar
är bytta. Passade även på att byta koppling m.m.

Jag har säkert missat nånting, blir lättare att räkna upp det som INTE är gjort.
Blocket är inte borrat och kolvar är samma som innan. Ventilstyrningarna byttes INTE.

Nu funderar jag på att ta tag i det här i sommar, frågan är om det är värt det.
Vill ha tips på vart jag kan få tag på kolvar till bästa pris och vill även ha tips
på vart jag köper ventilstyrningar billigast eller om det blir billigare att låta motorrenoveraren
fixa fram delarna.

Börjar lessna på att fylla på olja med jämna mellanrum, ganska dyrt att behöva köpa 1 liter på
statoil då och då.
Jag tycker också det är konstigt han borde sagt något om att det var så pass slitet
i så fall. Sen är det ju så att han fick aldrig med kolvarna som hör till under horningen.

Hade med en som jag visade honom för att jag själv tyckte den "såg" sliten ut samtidigt
som jag lämnade in blocket. Men han behövde inte behålla dom tydligen så jag tog med den hem.

Fanns lixom en pollerad yta med små vertikala repor, som inte kändes med naglarna
tack och lov. Cylinderväggarna såg likadana ut men han tyckte att det var normalt slitage
så jag litade så klart på honom.

Men för mig är det enda förklaringen till att den drar olja, har gjort allt som jag
kan komma på i övrigt. Köpte till och med nya slangar till vevhusventilationen
ytterligare en gång bara för att försäkra mig om att det inte är något tok med dom.

Provade att köpa ett nytt flammskydd (den lilla vita plastbiten med små hål i).
Vart ingen skillnad, i alla fall inte bättre.

Köpt nya packnignar till oljestickan samt oljelocket. Inspekterat vevhusventilationen
säkert 20 gånger totalt sen jag började. (går fort att plocka bort och sätta dit allt nuförtiden ) ;)

Jag blir lite fundersam, lagt ut 10 000 (uppskattat), vet inte exakt.
Känns bortkastat, visst, jag fick lite bättre och jämnare komp (var inte jättedåligt innan heller).

Förutom det så var det helt bortkastat känns det som, men man får ju se det som lärdom :P
Vet att jag låter lite negativ nu men är lite trött på eländet nu, att ständigt fylla på olja....

Som tur e går bilen bra för övrigt :)
Jag tror problemet ligger just i att den inte borrades och fick nya kolvar. Sett flera exenpel, bland annat min motor i 850 som gått runt 25 och knappt går att rädda med borrning till största överdiemsion.

Ett alternativ som dök upp är ju ifall då råkat sätta nån kolv på fel ställe om du hade flera olika kolvklasser?

Det man skulel ha gjort i ditt fall nu om man vill kunna konstatera att det är uteblivien borrning som är boven är ju att göra ett leak-down test.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]