- ons 07 apr 2010, 09:14
#397034
Volvo 850 - 96 B5252S
Påväg till jobbet idag låg jag i 90 km/h och plötsligt ryckte motorn till för att sedan gå normalt igen. Det hände ett par gånger på raken bilen svarade heller inte på gasen när det inträffade. Det slutade med att jag blev stående och fick inte igång bilen. Det närmaste jag kom var att den hoppade upp till cirka 500 varv i en sekund för att sedan dö igen.
För att par veckor sedan la bilen av direkt efter att jag startade den, men gick igång gången efter när jag låtit pumpen byggt upp ett tryck. Senast igår hände samma sak. Jag har alltså tidigare fått indikatorer på att det förmodligen inte kommer fram tillräckligt med bensin. Förmodligen filtret eller pumpen har jag tänkt.
Åter till idag... Efter 10 minuter provade jag att slå av och på tändningen några gånger i tät följd, så pumpen får jobba lite. Då startade bilen och jag vände hemåt. Nästan hemman dog bilen igen, fast den här gången frikopplade jag precis innan (kurvtagning i samhället) och då rusade varvtalet upp till 1500 för att sedan hosta till och dö. Så blev det samma visa som tidigare, jag provade att slå av och på tändningen för att bygga tryck fast nu ville den inte alls. Efter några minuter hoppade den igång, fast gick som en påse nötter. Ojämn tomgång, mellan 300-500 varv, gasen svarade inte, dessutom var avgaserna något mörka. Kollade oljan, vattnet och efter läckor men det såg bra ut.
Bogserade hem bilen sista vägen. Hemma kunde jag inte låta bli att testa bilen igen, varpå den startade och gick perfekt igen och avgaserna åter normala. Mysko!
Jag har som sagt lite teorier i pumpen och filtret, fast de kan väl inte förorsaka mörka avgaser? Har även funderat på tändstift och andra tänddelar.
Skulle behöva lite råd och hjälp angående detta problem, då vi behöver ha den dagligen.
Påväg till jobbet idag låg jag i 90 km/h och plötsligt ryckte motorn till för att sedan gå normalt igen. Det hände ett par gånger på raken bilen svarade heller inte på gasen när det inträffade. Det slutade med att jag blev stående och fick inte igång bilen. Det närmaste jag kom var att den hoppade upp till cirka 500 varv i en sekund för att sedan dö igen.
För att par veckor sedan la bilen av direkt efter att jag startade den, men gick igång gången efter när jag låtit pumpen byggt upp ett tryck. Senast igår hände samma sak. Jag har alltså tidigare fått indikatorer på att det förmodligen inte kommer fram tillräckligt med bensin. Förmodligen filtret eller pumpen har jag tänkt.
Åter till idag... Efter 10 minuter provade jag att slå av och på tändningen några gånger i tät följd, så pumpen får jobba lite. Då startade bilen och jag vände hemåt. Nästan hemman dog bilen igen, fast den här gången frikopplade jag precis innan (kurvtagning i samhället) och då rusade varvtalet upp till 1500 för att sedan hosta till och dö. Så blev det samma visa som tidigare, jag provade att slå av och på tändningen för att bygga tryck fast nu ville den inte alls. Efter några minuter hoppade den igång, fast gick som en påse nötter. Ojämn tomgång, mellan 300-500 varv, gasen svarade inte, dessutom var avgaserna något mörka. Kollade oljan, vattnet och efter läckor men det såg bra ut.
Bogserade hem bilen sista vägen. Hemma kunde jag inte låta bli att testa bilen igen, varpå den startade och gick perfekt igen och avgaserna åter normala. Mysko!
Jag har som sagt lite teorier i pumpen och filtret, fast de kan väl inte förorsaka mörka avgaser? Har även funderat på tändstift och andra tänddelar.
Skulle behöva lite råd och hjälp angående detta problem, då vi behöver ha den dagligen.