Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Detta gäller min Volvo V70 GLT 1998.

Har upplevt att bilen har gått lite ryckigt för en vecka sedan. Kändes typ som att bilen bromsade och sedan släppte igen. Höll på så i ca 2 mil.
Nu en vecka efter så kom symptomen igen och när vi kom till slutdestinationen och skulle stanna så dog bilen helt.
Första lampan som tändes var batterilampan och sedan kom oljelampan och motorelekroniklampan.
När jag försökte starta igen så ville den inte och kändes som att startmotorn inte riktigt gick runt.
Strax efter så startade bilen men kunde inte hålla tomgång alls. När den nådde ca 300rpm så svajade den upp till ca 1500rpm och ner igen för att sedan dö.
Gasade jag så bluddrade den vid ca 1000rpm å nedåt.

När vi skulle åka hem var det inga problem alls. Knepigt. Är rädd att den kommer dö på väg till/från jobbet nästa vecka...
En annan sak är att innan vi åkte iväg första gången så luktade det väldigt mycket bensin efter jag hade startat bilen.

Skall ner å mäta upp batteriet strax men det känns mer som att kanske bränslepumpen börjar bli kass? Mätaren står på 27.000mil.

Har ni några tips å ideer på vad jag kan kolla upp?

Har kollat efter felkoder men det finns inga felkoder alls.
Service är gjort efter dess intervaller.

Har mätt spänningen på batteriet nu iaf och den ligger på 12.37 efter 2 timmars vila. Skall mäta igen när den vilat ca 8 timmar och mäta imorgon så får jag väl se hur batteriet mår. Men vill ändå inte tro att batteriet strular så då problemet är borta igen för tillfället.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som har en aning? =)

Idag hände det igen... känns som att bilen motorbromsar till å från stundtals. Så när det hände på motorvägen idag så tryckte jag ner kopplingen och bilen tvärdog direkt. Oljelampan och motorelektronikslampan tändes. Släppte upp kopplingen igen och bilen gick igång direkt. (detta skedde i 90km/h).
När jag sedan kom fram till destinationen så gick tomgången upp å ner hela tiden. Han gå ut å mäta och det har inget med batteriet å göra iaf.

Har tomgångsmotorn någon mer funktion än just tomgång? Påverkar tomgångsmotorn bilen under rullning? Nått gör att bilen "motorbromsar" men ändå inte dör förrens kopplingen trycks ner...

Inga felkoder finns heller! :(

Volvo V70 1998 GLT
Motor: B5254S, 20V
Ren gissning! Luftmassemätaren?
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
Vet inte. Fast det kanske lika bra kan vara ngt med bränsletillförseln. Du får ju inga felkoder, det borde du kanske haft om LMM:en ibland lägger av.
Hur är det med bränslefiltret? Har du koll på när det bytes? Annars kan man väl även misstänka pumpen?
Pumpen, eller möjligen det berömda reläet ligger väl närmare tillhands eftersom det kommer och går. Känns som nåt glapp. Filtret hade nog gett
mer bestående problem.

Nu känner jag att jag famlar lite men ibland är det bra med bollplank :)
Filtret å pumpen har jag haft mina tankar på också då bilen rullat 27.000mil.
Filtret byttes för kanske 3000 mil sedan.
Borde få felkoder på LMM men har läst att många inte fått några felkoder. Har ju inte så mycket å gå på tyvärr.
Det bästa men ändå inte vore att bilen bara dör och inte vill starta igen så man får lättare å felsöka.
Att den tappar kraft och går kass på tomgång kan tyda på pumpen. Men samma sympton kan säkert en kass LMM ge.

Men att det luktade soppa när du startat vid nåt tillfälle tycker jag snarare låter som LMM än pumpen. Likadant att den ibland tvärdör när du frikopplar, jag tycker den borde gå ändå om än ojämnt om det var pumpen.
Har inte känt av symptomen igen tyvärr men fick en liten tanke...

Kan vara tändstiften också, skall nog byta dem snart... Men finns det någon hyfsad billig elektronisk bränslemätare eller nått så man kan kolla om det är pumpen eller inte?
Å då kommer en annan tanke: Har man inte tändning/gnista så kommer det väl inte bränsle heller? Hur blir det då om bilen tappar gnista eller dyligt under körning? Stryps bränslet också?
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]