Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Basse
Hej Allihopa !

Jag har en 850 GLT 1996 års model med B5254 S motor. Bilen har gått 20850 mil.

Jag beslutade mig häromdagen att lämna in bilen till min mekaniker för att byta kamrem samt vattenpump.

När mekaren tog av kåpan över tändstiften sa han att de "badade av olja därunder " han kollade olje stickan å den visade ej någon olja på den , men däremot s.k sludge ......så han slog på 2 liter (när jag kollar stickan nu e de över max).
Jag tar på mig att jag glömt kolla oljan men varningslampan har inte lyst.......

Han sa också att när han startade bilen i verkstaden så såg han en tunn blå-lik dimma från avgaserna....

Hans råd till mig var att avyttra bilen för att det troligen är något på gång med motorn......

Jag har innan haft planer på att renovera vevhusventilationen men inte fått tummarna loss...
Jag föreslog att göra det , med tanke på att det e därför den trycker ut oljan kanske via oljelocket.....
(är lite blött där så jag har satt dit en ny packning nu )

Han tyckte inte det va lönt att lägga ner resurser på bilen det kommer eventuellt sluta med motorbyte,, :-O

(Om nu vevhusventilaionen är igensatt vilket jag,med tanke på all sludge på stickan tror , kan det bli så högt tryck att det kan tryckas in olja i förbränningsrummet ? )

Jag är lite konfunderad ,för att bilen går så kanon bra , jag har inte upptäckt ett enda blåröksmoln från avgaserna ,men sambo körde bakom mig å jag drog på å motorbromsa etc etc utan ett ende litet blåröks moln.....

Samt så drar bilen så himla fint utan att tveka eller pluddra eller nåt ...kort sagt den går skitbra ... :D

Jag tycker mycket om min bil så jag var inne på volvo idag och beställde ny olje fälla samt slangar för
jag känner att jag inte vill ge upp än å sälja den :(

Tacksam för synpunkter angånde mitt dilema

E motorn kass ? :-O)

Mvh
Basse

.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Om oljefällans retur sitter igen så suger motorn i sig olja vilket ger "blå rök"
Igensatt oljefälla kan oxså ge massa olja uppe vid tändstift.
Jag skulle själv på en sån motor ge den 1 chans med att fixa vevhusvent-en
av *pettson*
Först av allt.. Om bilen är överfylld kan du få oljerök. Det är inget märkligt med det.. oljan går upp via vevhusventen. Men är det så syns det väl. Det blir ordentligt blått.
Att få lite blåaktig rök vid start med en bil som gått 20.000 mil plus är ju inte nåt konstigt?. Notera nu.. inte klarblå rök.... Är helt normalt. Sista skvätten bensin och olja som inte är avskrapad på cylinderväggarna. Kolvar och kolvringar har inte expanderat. Det gör att starten är ALDRIG helt ren.
För det andra.. Olja under tändstiftskåpan är en klassiker. Om locket går lätt att röra på så byt hela locket. Går locket tungt att röra på så kan du byta ut packningen. Det är nämligen därifrån oljan kommer.
För det tredje. Sludge uppstår för att bilen inte får gå varm. Kör bilen ORDENTLIGT varm. Gärna 5-10 mil landsväg. Låt den gå på låga varv i början så att den inte behöver varva nåt speciellt när det är sludge i. Vartefter tempen stiger kommer sludgen att upplösas och då blir vevhusandningen bättre. Men rengör gärna vevhusventen trots allt. Det är ALDRIG FEL att se över den så att den är ren och fin.

Sanningen är den att det pågår inte alls nåt konstigt. Det smärtar mej bara att säga att du har anlitat en fruktansvärt outbildad mekaniker.
av Basse
Hej igen ...

Tusen tack för svaren ...

Känns mycket skönt att jag inte behöver sälja bilen....
Pettson-jag har kört en lång tur nu syns ingen sludge .. men ska sätta dit nya slangar samt olje fälla som jag köpt :-)
E lite nervös att ta loss insugningen ...så man inte drar av nån bult eller nåt...

Efter jag bytt oljelocks-packningen så e de snus tort runt oljelocket :D

Återigen tusen tack
Mvh
Basse
av *pettson*
Du behöver inte vara nervös för sludgen.
Du kan kika på min hemsida om du vill veta vad jobbet med vevhusventen innebär. Lämna bort jobbet om du känner dej helt osäker. Det är bättre att lyssna på sina instinkter INNAN än att beklaga sej efter. Det är ingen risk att du drar av nån bult, men det är lite jobbiga vinklar som kräver lite smarta verktyg. Har man inte dom så är det inte särskilt lätt.
av boney
Lånar tråden då jag har liknande problem. Hadde tänkt byta motor men om det är hyfsat lätt fixat så kanske det inte behövs.

Det är i princip samma förklaring som i första inlägget bara att min käkar både olja och kylarvatten samt blåryker lite lätt över 4000 varv.
Det är en 850 -95 med b5252 motor
av *pettson*
boney skrev:Lånar tråden då jag har liknande problem. Hadde tänkt byta motor men om det är hyfsat lätt fixat så kanske det inte behövs.

Det är i princip samma förklaring som i första inlägget bara att min käkar både olja och kylarvatten samt blåryker lite lätt över 4000 varv.
Det är en 850 -95 med b5252 motor
Eftersom vi inte vet nånting om din bil. Inte ens miltalet på den så är det inte lätt att säga om du har samma typ av problem eller inte. Mängden fakta att ställa diagnos på avgör om diagnosen ska peka rätt eller inte. Precis som att gå till doktorn.
av boney
den har gått 26k mil
sen så glömde jag säga att om man kör för hårt så slutar första cylindern gå. dock lätt fixat då man bara behöver göra rent tändstiftet. alla tänddelar är bytta.

några mer fakta som behövs?
av *pettson*
Antingen oljeringen på 1:ans cylinder eller så är ettans ventiltätningar sämre än sämst. Hursomhelst är det minst ett topplockslyft.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]