Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Bilen läcker olja backom grenröret på höger sida om man står framför bilen,har torkat ren och kunnat att konstatera att det kommer där någonstans,läcker ganska mycketvad läckaget vara och går det att fixa själv eller måste man lämmna in bilen?Bilen är 850 glt-97
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur högt upp är det? I toppen eller längre ner?

Packboxarna i bakänden på kamaxlarna, då borde det synas att det kommer under fördelare eller kamaxelgivare.

Hålet för returolja från turbon är pluggat på sugmotorerna, den pluggen lossnar ibland. Mitt under grenröret.

I vilket fall ska du nog se över vevhusventilationen.
av volvofantast
Det var lite blöt under fördelarlocket men ganska blöt under kamaxelgivaren om det är den som sitter 20cm rakt bakom fördelarlocket.Hur byter man en sådan packning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta bort fördelare och kamaxelgivare, och allt innanför. (rotor och hållare för den, kamaxelgivarens skärmkåpa)
Pilla ut de gamla packboxen utan att repa axeln. Gör rent och putsa till axeln så tätningsytan är blank och fin. Slippnylon som lackerarna använder för att matta ner lacken är bra, men den gröna sidan på en disksvamp är ungefär samma sak. Olja in läppen i den nya tätningen och sätt försiktigt på den på axeln utan att fjäderringen ramlar ur. (Den som Bosse Bildoktorn fusklagar här: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e245223.ab )
Nu ska den pressas in i huset utan att den hamnar snett. Specialverktyg är att föredra, men ett rör där både inner och ytterdiameter är lite större än packboxen funkar. Då stoppar det mot kanten på hålet så packboxen hamnar slätt med det.
Bild
av volvofantast
Nu är dessa packningar byta och motortvätt är gjord,vevhusventilationen är rengjort enligt petssons anvisningar hoppas att det inte läcker mer nu.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.