Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll!

Har en Volvo 855 -95 (2.5SE ,i, automat) som strular lite mer än vad som är mig behagligt. Har läst en hel del på detta eminenta forum och kommit fram till vissa slutsatser men några saker behöver jag fortfarande råd till:

Automatlådan kan vi börja med. Ställer jag den i läge D,R, L eller 3 när jag stänger av bilen, och flyttar växelläget sen till läge P eller N (när bilen är avstängd) så "låser" den sig i treans (?) växel. Jag TROR den växlar upp, men inte ner, och drar flera liter bensin per mil, med tillhörande avgasmoln. En orange "upp-pil" börjar blinka, och det enda som hjälper är att stänga av bilen. Dock så går den inte att starta på en gång, utan man måste vänta någon / några minuter innan man kan starta igen. Försöker man innan det så är det precis som Immobilizern ligger i, eller att växeln ligger i fel läge, dvs D, R osv. När man sen får igång bilen så går den som den ska i lådan ... ett tag. Pilen blinkar i ett par dagar, för att sedan försvinna, för att sedan återkomma när problemet återuppstår. Detta är nästan oundvilkigt.
Vad beror detta på? Är det för att det är vinter? För att lådan är kass? Eller vad? Jag har läst av felkoden, och fick fram att det var någon Solenoid S2 som var öppen, eller hur det nu var? Har inte kvar felkoden...

Motorvärmaren kan vi forstätta med. Kupévärmaren fungerar. Men den verkar inte ge något i motorn. Gick igenom och 5-56ade "skarvarna" idag, ingen som helst förbättring. Har luskat fram att det "kan vara" doppvärmaren som har gett upp, men borde inte detta då generera en kortslutning som i sin tur gör att säkringen i huset går? Finns det något annat alternativ? Något annat som kan vara trasigt?

Stjärtvärmaren förarsidan fungerar bara ibland. Vart sitter dessa kablar under stolen, är det lätt att hitta dem?

Bakrutevärmarslingorna fungerar bara på den nedre halvan av bakrutan. Är dessa glapp, eller är de slut? Frågan kanske bör ställas : kan de vara glapp? Och hur kollar man det då i sådana fall? Går det att mäta bara med en strömavläsare?

Tutan fungerar 1 av 50 gånger. Och då på olika ställen när man trycker på "knappen". Det sitter en airbag bakom denna "knapp" så det är inget jag vill öppna utan att vara helsäker på att den inte smäller upp. Det kanske inte sitter där heller, men vart kollar man för glapp då?

Displayen som visar tid och utetemp är mörk. Ska den vara så, eller finns det någon lampa att byta ut? Det skulle vara gott att ha samma belysning på den, som på övrig instrumentering.

Jag tror det var allt som jag behöver hjälp med just nu... Finns det någon moderator som kan komma på en bättre rubrik, så sätt mer än gärna en.

Tacksam för alla svar! // Martin
Automatlådan: Hur fungerar den om du lägger i läge P innan du stänger av bilen (som man ska göra) ?

Motorvärmaren: Det som brukar finnas är en blockvärmare modell "strykjärn". Sett framifrån bilen sitter den bakom motorn till vänster, du kan känna på den om den är varm (känn ovanifrån)

Sitsvärme: Kablarna sitter under stolen, du ser kablarna från baksätet brukar vara vanligt att kablarna går av. Det är 2 kablar som "går upp" i stolen (sitsen)

Det ska vara belysning på klockan och yttertempen, lampor finns att byta :)

Mvh Kalle
Automatlådan: Pilen (och lysdioderna i S/E/W knappen) blinkar för att visa att det finns en felkod. "S2 öppen krets" ska det nog vara, alltså avbrott mellan styrenheten och solenoiden i lådan. kolla om koden kommer tillbaka om du raderar den. Att startmotorn inte går låter som en växellägesgivare. Den talar om för styrenheten vad du gör med spaken, och dessutom är startmotorn kopplad via den. Inget ovanligt, sök lite på växellägesgivare.

Bakrutan: Trådar av i glaset. Mindre skador går att laga med ledande lack. Finns en sats på Volvo, eller på t ex Elfa. Används för att laga banor på kretskort också. Hitta brottet med en voltmeter. Sätt ena pinnen i änden på tråden och dra den andra längs tråden. På en hel tråd kommer spänningen att öka allteftersom, på en trasig går den från 0 till 12 precis när du passerar skadan.

Tutan: Två problem finns.
Dålig jord till rattaxeln. Dra en extra till en av skruvarna som håller torkar/blinkersspak. Jag tror bara det var på tidiga 850, 92-93.

Dålig kontakt i mitten på ratten där knapparna är jordade. Bagen ska loss, men det är inte så farligt. Vrid ratten 90º så kommer du åt en torx genom ett hål riktat framåt mot instrumentet. Vrid åt andra hållet och ta den andra skruven. Lyft ur bagen och koppla ur kabeln. Dra rakt ut, inte bryta åt sidan.
Där innanför ser du en kabelsko som sitter nerstucken i ett hål i ratten. Dra i en lagom stor plåtskruv som pressar fast den ordentligt så det blir kontakt.
~Kalle~ skrev:Automatlådan: Hur fungerar den om du lägger i läge P innan du stänger av bilen (som man ska göra) ?
Glömde att skriva det ser jag nu, men nej, det spelar ingen roll det heller... Oftast så börjar den bråka mer då.
Motorvärmaren: Det som brukar finnas är en blockvärmare modell "strykjärn". Sett framifrån bilen sitter den bakom motorn till vänster, du kan känna på den om den är varm (känn ovanifrån)
Ska prova det redan ikväll, faktiskt... :) Går denna att byta ut om det enbart är den som felar´?

Sitsvärme: Kablarna sitter under stolen, du ser kablarna från baksätet brukar vara vanligt att kablarna går av. Det är 2 kablar som "går upp" i stolen (sitsen)
Och om dessa är av, är det bara att laga eller byta ut dem?

Det ska vara belysning på klockan och yttertempen, lampor finns att byta :)
Antar att man måste skruva bort ratten för att komma åt instrumenteringen för att kunna byta detta? Har du eller någon annan här tips på lampor som man kan införskaffa redan innan jag börjar skruva ur instrumenteringen?

Mvh Kalle
Sparkz skrev:Automatlådan: Pilen (och lysdioderna i S/E/W knappen) blinkar för att visa att det finns en felkod. "S2 öppen krets" ska det nog vara, alltså avbrott mellan styrenheten och solenoiden i lådan. kolla om koden kommer tillbaka om du raderar den. Att startmotorn inte går låter som en växellägesgivare. Den talar om för styrenheten vad du gör med spaken, och dessutom är startmotorn kopplad via den. Inget ovanligt, sök lite på växellägesgivare.
Jo, S2 öppen krets hette felkoden. Är det fel på växellägesgivaren då? Har hittat lite info om det här: http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... gnosis.pdf och det ser ju nästan ut som att den sitter lätt till. (nummer 8 på bilden). Är kontakterna i uppifrån så man bara kan dra ut dem, göra rent, ev. smörja upp och sen sätta tillbaka, dra spaken ett 20 tal gånger mellan P och 3, nolla felkoden och hoppas på det bästa, eller är jag helt fel ute??
Bakrutan: Trådar av i glaset. Mindre skador går att laga med ledande lack. Finns en sats på Volvo, eller på t ex Elfa. Används för att laga banor på kretskort också. Hitta brottet med en voltmeter. Sätt ena pinnen i änden på tråden och dra den andra längs tråden. På en hel tråd kommer spänningen att öka allteftersom, på en trasig går den från 0 till 12 precis när du passerar skadan.
Ska kolla upp det så fort jag har någon halvtimme över.. tack! :)
Tutan: Två problem finns.
Dålig jord till rattaxeln. Dra en extra till en av skruvarna som håller torkar/blinkersspak. Jag tror bara det var på tidiga 850, 92-93.

Dålig kontakt i mitten på ratten där knapparna är jordade. Bagen ska loss, men det är inte så farligt. Vrid ratten 90º så kommer du åt en torx genom ett hål riktat framåt mot instrumentet. Vrid åt andra hållet och ta den andra skruven. Lyft ur bagen och koppla ur kabeln. Dra rakt ut, inte bryta åt sidan.
Där innanför ser du en kabelsko som sitter nerstucken i ett hål i ratten. Dra i en lagom stor plåtskruv som pressar fast den ordentligt så det blir kontakt.
Det låter ju faktiskt som något jag kan göra... så det är ingen risk att bagen exploderar i ansiktet på mig, som på en dålig amerikansk film?
S2 och givaren är två olika fel, kolla felkoder igen och utgå från dem.

Jag har skruvat många bagar, aldrig fått nån i ansiktet. Hollywood gillar specialeffekter, men har ingen som helst koll på verkligheten. Exploderande airbags är lika vanligt som däcktjut på gräs.
Sparkz skrev:S2 och givaren är två olika fel, kolla felkoder igen och utgå från dem.

Jag har skruvat många bagar, aldrig fått nån i ansiktet. Hollywood gillar specialeffekter, men har ingen som helst koll på verkligheten. Exploderande airbags är lika vanligt som däcktjut på gräs.

Okay, ska kolla felkoder så fort jag kan. Om det nu är S2, vad är det för fel då? Och vad kan man göra åt det?
Ska prova det redan ikväll, faktiskt... :) Går denna att byta ut om det enbart är den som felar´?
Ja det går bra att bara byta ut själva värmaren
Och om dessa är av, är det bara att laga eller byta ut dem?
Jag skarvade min kabel och stolsvärmen börja fungera
Antar att man måste skruva bort ratten för att komma åt instrumenteringen för att kunna byta detta? Har du eller någon annan här tips på lampor som man kan införskaffa redan innan jag börjar skruva ur instrumenteringen?
Här finns en anvisning på hur du får bort mätarhuset http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp

/Kalle
scampi skrev:Om det nu är S2, vad är det för fel då?
Det er en magnetventil som släpper på oljetryck till en broms eller koppling i lådan. Det finns flera som aktiveras i olika mönster beroende på vilken växel som ska användas. Skaffa kopplingsschema och mät från styrenhetens kontaktstycke. Borde vara mellan 5-15 Ohm, jämför med andra fungerande ventiler. Sen kan du skicka på ström och höra så att det klickar.
Schema borde vara här http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volvo/ ... 0DIAGRAMS/ , men jag har ny burk och har inte orkat installera acrobat än (slö :oops:) så jag har inte tittat på dem. A/T låter som Automatic Transmission...
Sparkz skrev: Det er en magnetventil som släpper på oljetryck till en broms eller koppling i lådan. Det finns flera som aktiveras i olika mönster beroende på vilken växel som ska användas. Skaffa kopplingsschema och mät från styrenhetens kontaktstycke. Borde vara mellan 5-15 Ohm, jämför med andra fungerande ventiler. Sen kan du skicka på ström och höra så att det klickar.
Schema borde vara här http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volvo/ ... 0DIAGRAMS/ , men jag har ny burk och har inte orkat installera acrobat än (slö :oops:) så jag har inte tittat på dem. A/T låter som Automatic Transmission...

Tackar tackar, ska kolla upp det sen. Har i och för sig inte en aning om vad du pratar om, men far min är ganska säker på sin sak vad gällande bilar (han har intresse, det har inte jag...) så jag ska kolla med honom.

Har kollat felkoder nu, fick följande:
(tilläggas skall att växellådan fungerat som den ska idag, men pilen blinkar fortfarande?)

A1 glöder lampan när jag sätter i stiftet i, även om jag trycker på knappen?
A2 1-1-1 (inga fel)
A3 4-2-4, 1-4-2 , 2-1-2 , 2-1-3 , 2-1-4
A5 inga fel
A6 inga fel
A7 1-2-2

Felen på A3:
TRACS Tryckgivare felaktig eller kortsluten : Märkligt, den fungerar som den ska? Eller.. den knorrar i alla fall? Känns som att den fungerar, har dock inte sett utifrån då jag inte är vig nog...

Defekt bromsljuskontakt : Bromsljusen fungerar allihopa? Vad får man detta fel för annars?

H Framhjulsgivare, V bakhjulsgivare och H Bakhjulsgivare ingen signal vid start : Vad gör man åt detta, och vad betyder det??

Felet på A7:
Motortemperaturgivarens signal för lång : Har jag inte en aning om vad det betyder eller vad det innebär?

tacksam för svar!
/ Martin

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]