Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
Hej

Min handbroms tar inte bra på höger sida.. har spänt flera gånger, och då tar den framåt men inte bakåt, men snurrar jag däcket bakåt lite med handbromsen i och sen framåt så blir de ett stort glapp och vissa gånger kan jag snurra däcket flera varv framåt innan de blir stopp.. på vänster sida funkar de perfekt,,
vad kan de vara för fel??

jag har nya belägg och monteringssats från skruvat.se
av simpan
jag har exakt samma på min 855 -95! Fick en 2a på bes för att jag inte hade någon verkan på handbroms(höger sida) vänster funkar fint. Jag hade även kassa skivor bak så jag har bytt skivor, belägg. Samt handbromsvajer på höger sida. Men det fungerar inte! det verkar som vajern är för lång på nåt sätt...har köpt vajern från biltema och ja tror verkligen inte att det är fel vajer. Vajern rör sig lätt men det tar inte när man drar i spaken. har spännt skruven vid spaken full å det fungerar ändå inte!!! Jag har fått hjälp av en van mekaniker och han förstår inte varför det inte fungerar. Så om du har några tips å trix pettson så är jag väldigt tacksam ??:-/
av *pettson*
simpan skrev:jag har exakt samma på min 855 -95! Fick en 2a på bes för att jag inte hade någon verkan på handbroms(höger sida) vänster funkar fint. Jag hade även kassa skivor bak så jag har bytt skivor, belägg. Samt handbromsvajer på höger sida. Men det fungerar inte! det verkar som vajern är för lång på nåt sätt...har köpt vajern från biltema och ja tror verkligen inte att det är fel vajer. Vajern rör sig lätt men det tar inte när man drar i spaken. har spännt skruven vid spaken full å det fungerar ändå inte!!! Jag har fått hjälp av en van mekaniker och han förstår inte varför det inte fungerar. Så om du har några tips å trix pettson så är jag väldigt tacksam ??:-/
Det finns faktiskt två längder på vajern beroende på årsmodell. Samt att det är olika längd på höger och vänster sida. Det är ett måste att hålla reda på sidorna vid byte.
En före 1993 och en efter 1993 alltså..
- 93 =1607mm vänster sida/1362mm höger sida

94- =1670mm på vänster sida./1480mm på höger sida.
av simpan
Jasså!? Hur kommer det sig att dom bara har en vajer på biltema för båda sidor...står inget om höger eller vänster!!!! Man blir såå less ?:-/
av *pettson*
simpan skrev:Jasså!? Hur kommer det sig att dom bara har en vajer på biltema för båda sidor...står inget om höger eller vänster!!!! Man blir såå less ?:-/
Ingen aning. Jag skapar inte deras sortiment. Jag har inget med dom att göra mer än som kund.
Hur kommer det sej att du som skruvat med bilen inte hade en aning om att det finns två längder överhuvudtaget?
Brydde du dej ens om att mäta mellan borttaget och inköpt för att se om där var rätt produkt innan du monterade?
Det är ju två saker som MÅSTE göras, oavsett vart delarna kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Tittar man i reservdelskatalogen från Volvo,så står det följande:
Art.nr 3546664-8, antal 2, handbromswire.ch-47065 4drs
Art.nr 3546590-5, antal 2, handbromswire.ch 47066- 4drs,5drs
Sen skiljer o-ringarna sig likadant.De som skall in i röret till bromsskölden.

Står inget om att de wirarna är olika långa :roll:
av simpan
Jag brukar lita på att det är rätt när det bara finns en sort, så ja köpte den å trodde i min enfald att det skulle funka :???: men ja får åka på volvo idag å köpa den rätta.
tack för hjälpen iaf :-)-)
av OMartini
Det ska väll inte spela någon roll var man monterar de olika vajrarna bara de kan monteras under bilen utan problem? Avståndet som varje vajer kan förflytta sig innuti sitt hölje kan ju inte vara längre på ena sidan än den andra eftersom detta skulle leda till att bromseffekten skulle bli ojämn även vid rätt montering? :?:

Jag skulle gissa på att du monterat dem på rätt sida om du utan problem kunde montera dem på din bil. Jätte lång på ena sidan och kort som rackan på andra sidan betyder att du monterat fel.

Något som jag skulle kontrollera var att spelet på "saxarna" som drar isär backarna inte är för stort, dessa slits ju också och leder till att backarna inte trycks ut tillräckligt mot trumman.
av simpan
Har frågat både på volvo och mekonomen nu och båda vajrarna är lika långa. Måtten pettson skrev är längden på vajer/hölje och inget annat. Det måste ha blivit nåt annat knas...

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]