Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För en vecka sen så gick en slang till oljekylaren till lådan, och därefter fyllde jag på lådan med olja och allt har fungerat felfritt ända tills idag då "varnings pilen" i mätarhuset började blinka och visa att det var fel i lådan för att man sedan körde ~3km hem och stannade bilen för att sedan kolla oljan och pröva starta bilen och bilen drar inte (Drar endast på D, ytterst lite på tomgång för att sedan efter ett tag slira/slutar dra).

Vad kan vara eventuellt fel och vart bör man felsöka?

Det är en AW50-42LE låda som sitter i bilen.
av *pettson*
Du kan ju förstås börja med att läsa ur felkod/er. För att få nåt att gå på. Om vi talar om mekaniskt fel eller om vi pratar om elektriskt.
Hur mycket olja försvann ur lådan när slangen brast?
*pettson* skrev:Du kan ju förstås börja med att läsa ur felkod/er. För att få nåt att gå på. Om vi talar om mekaniskt fel eller om vi pratar om elektriskt.
Hur mycket olja försvann ur lådan när slangen brast?
~5 Liter .

Har ingen möjlighet till felkoder så tänkte om det finns några vanliga fel som man kan försöka felsöka.
av *pettson*
5 liter av lådans 7,5 totala litrar..låter ju inget bra kortfattat men under sker ju dagligen och någon gång ska det vara ens egen tur. Vill inte ha sagt att lådan är gången för den kan ha klarat sej, men risken är otroligt hög helt enkelt för att ett dyrt haveri ägt rum. MEN det vet man inte utan att felsöka.
Det är felkodsläsning som gäller, det finns inga andra genvägar.
*pettson* skrev:5 liter av lådans 7,5 totala litrar..låter ju inget bra kortfattat men under sker ju dagligen och någon gång ska det vara ens egen tur. Vill inte ha sagt att lådan är gången för den kan ha klarat sej, men risken är otroligt hög helt enkelt för att ett dyrt haveri ägt rum. MEN det vet man inte utan att felsöka.
Det är felkodsläsning som gäller, det finns inga andra genvägar.
Det är 7,6L annars :wink:
Tycker det är konstigt då den slutar driva helt plötsligt efter 1v med dagligt användande.
sidhabo skrev:Vilken årsmodell ?
Vad har det för betydelse vad det är för årsmodell då jag skrivit vad det är för låda?

Det är en 96:a
XPF skrev: Vad har det för betydelse vad det är för årsmodell då jag skrivit vad det är för låda?
Det är en 96:a
Jo det påverkar hur du läser av felkoder .... Du har ju OBD2 uttag inne i bilen. Varför kan du inte läsa felkoder ?
Låt en verkstad göra det ifall du inte har tid att lära dig själv ...
Första vettiga åtgärd för att avgöra ifall din låda är helt ras eller inte. :|
Men eftersom man enligt tidigare poster på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=46957 kan byta automatlåda mellan olika årsmodeller som enligt många inte påstås fungera bara man flyttar över t ex reläer och givare så lär ju inte dessa felkoder fungera ändå om så är fallet.Eller !?. :???:
RoadRunner1 skrev:Men eftersom man enligt tidigare poster på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=46957 kan byta automatlåda mellan olika årsmodeller som enligt många inte påstås fungera bara man flyttar över t ex reläer och givare så lär ju inte dessa felkoder fungera ändå om så är fallet.Eller !?. :???:
Ingen aning ....
Jag skulle satsa på att få ut felkoder ... men det är upp till dig förstås ;-//
Är din låda bytt då tror du ?

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]