Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exs
Börja med att byta olja i växellådan, det kan göra underverk på en automatare. Gör det inte det så kanske det är dags att byta lager.
av *pettson*
Kika och byt som föregående sagt. Men.. Kortfattat lever din växellåda på övertid om man ska dra snittet för växellådstypen (om den varit i bilen hela tiden) tyvärr, för det är fina lådor. Att den börjar väsnas mera med åren är ju inget konstigt i sej. Kontrollera om det verkligen för det första är lådan som låter och inte t.ex en drivknut eller för den delen ett lager. Bägge låter mera under belastning än utan belastning.
av otiz
hadde in min bil på den lokala volvo verkstaden för ett annat jobb,då de påsod att det var missljud från lådan (automat),ppåpekade att jag inte hört något så dom fick ta ner lådan och byta eftersom det var ett försäkringsärende.
Efter bytet var det fortfarande missljud från lådan enligt volvo.När jag kommer dit för att höra själv upptäcker jag att handbromswiren har släppt och ligger mot hjulet,efter att wiren monterats fast igen var det inget missljud.
av caysie
*pettson* skrev:Kika och byt som föregående sagt. Men.. Kortfattat lever din växellåda på övertid om man ska dra snittet för växellådstypen (om den varit i bilen hela tiden) tyvärr, för det är fina lådor.
Öh va ? Har en bil som gått 56000mil med samma låda, den gav backen upp på. Nu är det en låda i som
gått 31000mil i stället, och den växlar hur fint som helst. Har haft en bil innan som gått 33000 med org. låda
och utan oljebyte sedan ny, den gick också fin fint. Bättre och mjukare gick den efter en rejäl oljesköljning.
Så nog håller de lääänge ... fast man kanske haft stor tur bara ??:-/
av *pettson*
Caysie.
Det är så att INGA oljebyten ingår i dessa lådor på service, filtret är inte heller det bytbart med mindre än att riva ned lådan och dela den i dess beståndsdelar. Dom flesta lådorna havererar runt 17-20.000 mil just på grund av att filtret satt igen sej och oljepumpen då går ned sej, i kombination med att lådans lameller slirar sej hädan, nån skvätt klarar 30.000 oftast beroende på att nån faktiskt hanterat lådan ovanligt bra så den inte solkat igen filtret helt enkelt. En del klarar sej längre då dom fått oljebyten. Bäst klarar sej taxis och polis. Där ingår nämligen att volvo faktiskt bytte olja i lådorna vart 7500mil. Kommer man över en fräsch låda och byter oljan SENAST vart 7500 mil så bör den naturligtvis kunna gå riktigt långt.

Men som sagt drar vi ett snitt är det ett varningstecken över 17-20.000 mil tyvärr.
av *pettson*
Altis.

Skulle det kunna vara väsandet ifrån oljan då den är kall? Eller iof om nån ventil vibrerar lite så det viner vid just kall olja?

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]