Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Jag köpte en hjullagersats från Biltema som jag lät montera på min bil (S-70 glt-97)..
Upptäckte nu när vinterfälgarna (volvo orginal) skulle monteras att fälgen inte passade på navet..
Mitt nya nav är koniskt närmast bromsskivan och då blir centrum för stort för fälgen.
Vad är det för nav jag har fått? Vilka volvo modeller är det som har det koniska navet??
Nu löste sig "problemet" genom att jag monterade spacers som lyfter ut fälgen utanför den koniska delen..
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har fått en Biltema nav, det sitter aldrig på volvobilar när dom lämnar fabrik

pirat är pirat, sånt man får ta.
av *pettson*
CarMan skrev:Du har fått en Biltema nav, det sitter aldrig på volvobilar när dom lämnar fabrik

pirat är pirat, sånt man får ta.
Eftersom vi nu får välja hur det hela gått till så...
Biltema konstruerar ju inte nav. Dom köps av en underleverantör, liksom volvos. För du tror väl inte fortfarande på både tomten och att volvo tillverkar alla sina egna saker?

Antingen är det en feltillverkning, vilket inte verkar vara eftersom det alltid säljs massor med nav och det alltid blir folkstorm när biltema levererat nåt riktigt fel...
Eller så är det fel nav som monterats av okänd orsak. Har monterat iallafall nåt hundratal biltemanav och har aldrig sett sorten som anges ifråga så ett 850/70 nav är det inte. Och yes Carman.. vinterfälgarna passar på biltemas nav..
Som tur är leverar volvo även dom fel saker i kartong ibland, även om dom inte låtsas om det. Och framförallt verkar ju tydligen inte alla i personalen låtsas om det. Felprocenten är lika hög/låg som för dom flesta. Fick ett nav för ett par år sedan som var så skevt i medbringaren att jag inte trodde det var sant. Det vobblade *bara* 11mm. MEN sånt händer ju inte
Nu knusslade inte volvobutiken med detta då det uppenbart var fel och dessutom öppnades på disken.. Apropå.. Vart tog SKF vägen? Min bil levererades med SKF lagerhubbar och det var TIMKEN som låg i volvokartongen..

intressant dock vad det är för nav? Är det N serie nav?

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]