Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fransglans
Hej!

Jag har en 850 kombi 95:a

Tempmätaren är i bott hela tiden när jag kör. Jag frågade säljaren om detta och han sa att det var vintertermostat på. Jag testade att stå på tomgång några minuter och då gick ju mätaren upp.

Skall det vara så här med vintertermostat, att mätaren skall visa 0 ??

Är det felinställt på nått sätt?

Jag tycker att fläkten tar bort imma rätt dåligt, kan det bero på detta? (min förra 850 tog bort imma dåligt oxå iofsig)

Jag får värme i kupen dock.

om ni orkar kan ni förklara vitsen med att ha vintertermostat och vad jag bör tänka på, har hört att den kan dricka mer olja eller nått. förklarar gärna det hela, jag är novis på området.

tack snälla i förhand!!

// Gustav
Användarvisningsbild
av ketto
ja kör me samma termostat året om, finns väl 82 och 90 graders termostater! Eller nåt sånt iaf! Mer kan ja inte tyvärr! :(

Byt termostat till att börja me för den ska absolut inte ligga på noll, utan den ska ligga mitt i på tempmätaren! Kan gå upp lite grann när du står länge på tomgång, men ingen fara för de!
Användarvisningsbild
av Taxen47
Förr i tiden var det vanligt att man bytte termostat med årstiden,men är inte så vanligt nu.Brukar vara 88 och 92 graders.Den senare(vinter)menas att den inte öppnar förrän 92grader.Troligtvis har du en dålig termostat,som står öppen hela tiden och inte justerar tempen i förhållande till utetemperaturen.Prova att byta till en ny termostat.

Där ser man hur det går när man skriver sakta.Då hinner ketto skriva i bakgrunden :lol:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Min termostat öppnar vid 90 grader. Kostar 170kr på Volvo. 117kr på skruvat inkl rabatt, men är beställningsvara. 100kr på Biltema.

/Kalle
av *pettson*
Det finns bara EN termostat egentligen. Ingen av er bor i tropikerna misstänker jag? Nu börjar det ju gå upp ett ljus för mej varför folk klagar på sin bränsleförbrukning. Kallare motor ger högre förbrukning. Det är ju så att den varma termostaten gäller året om i norden och systemet är utvecklat just för detta. Tropikerna är alltid varmare och därmed öppnar det tidigare(kallare termostat).
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
*pettson* Volvo säljer bara en termostat här så du har rätt (som vanligt :P )
av fransglans
hej!
1000 tack för alla svar!

Jag skall till biltema imorgon för att köpa nytt termostat, har märkt att den dricker mycket soppa...

Tittade som hastigast i motorrummet och det såg lite knixigt ut att få bort den där toppen som sitter där ovanför termostaten :) (bra beskrivet va?) Bränsleslangen ser nästan ut att vara i vägen. Men jag får väl hoppas jag fixar det, eller jag menar, ja får hoppas min svåger fixar det :)

tack för hjälpen iaf!

/ gustav
Användarvisningsbild
av Taxen47
Lägg till en hundring och köp på Volvo,då många säger att det är ojämn kvalitet på Biltemas.Glöm ej ny packning.Det är Torx T40 bits/mejsel.Tappa ur 1 liter från kranen under kylaren,så slipper ni dräll.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Packning medföljer, när du köper på Volvo iallafall :wink:

Det går bra att komma åt men skruvarna kan sitta rätt så hårt. Köp nya skruvar ifall de gamla blir obrukbara. Kostar 6kr :wink:
av fransglans
okej, tack för info. Tänkte skippa biltema och istället köpa på mekonomen. Men det kanske e bäst å köpa via volvo direkt.

Okej, jag skall tappa ur en liter. skall ske!

tack för hjälpen!

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]