Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mys80
Har en 850 -96 med 10v motor. Till och från vill bilen inte starta. Startmotorn drar runt, motorn hostar till men bluddrar och dör efter några sek. Efter ett par försök tänder den till slut, går upp till ca 1200 v men dör. Sedan tänder den igen, men går väldigt ojämnt och ryckigt. Problemet inträffar vid kallstart eller om motorn inte är riktigt genomvarm, t.ex. om man bara kört ett kortare ärende. Har bytt tändstift och tändkablar men problemet finns kvar. Har läst på forumet om andra med liknande problem, och att man då trott att det kunde vara tändlägesindikatorn. Någon som har ngn teori om vad det kan vara? Är byte av tändlägesindikatorn svårt/dyrt?
av *pettson*
Kamlägesgivaren är väl den som är vanligast att byta. Men ditt symtom låter mera som om du har problem med antennringen runt tändningslåset och att din startspärr är ditt problem.
av mys80
Det låter intressant,visst inte att startspärren kunde krångla på detta vis. :o På min bil finns en liten plastpinne med ett chip i som man stoppar in i ett litet hål innan det går att starta med själlva startnyckeln. Är det samma funktion på den som på "vanliga" startspärrar, dvs det finns en antennring runt tändningslåset på det också?
av *pettson*
Du skrev att du har årsmodell 1996. Då bör du ha en startspärr i form av chip i nyckeln dessutom.
av mys80
Ja, det är en årsmodell -96. Men, till skillnad från andra -96:or har den en plastpinne som starspärr, ca 15 mm lång, som man stoppar in i ett litet hål med en lampa till höger om tändningslåset. Jag har fått förklarat för mig att vissa -96:or såldes med denna funktion, som fanns som tillval i äldre modeller. Vet ej om det dessutom finns ett chip i nyckeln.
av mys80
Jag tycker min nyckel ser ut som den på bilden. Jämför jag med nyckeln till min s 80 -01 (som väl har immobilizer?) så ser nycklarna likadana ut.
av mys80
Ser så ut. Vilken typ av reparation är vanligast i dessa fall? Någon form av omprogrammering eller byter man ut ngn detalj?
av *pettson*
Vad skrev jag i mitt inlägg?..
*Men ditt symtom låter mera som om du har problem med antennringen runt tändningslåset och att din startspärr är ditt problem.*

Med andra ord. Man byter antennringen runt tändningslåset.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]