Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en fråga på min svärmors vägnar. Hon äger en 855, 2.5, 96:a. Problemet hon har är att efter hon har kört en bit säg 2-3 km och stannar på en affären och sen går ut för att starta så startar den inte. Bilen startar bra efter attt ha stått en natt eller två. I bland har det hänt att den går igång men då går den väldigt dåligt. Som jag har uppfatatt det så går den inte på alla cylindrar eller den bara hostar sig fram. Väntar hon en halvtimme och hips vips går den i gång men den känns seg och trött.

I dag fick jag rycka ut för att försöka få igång den. Den här gången hade bilen inte gått igång när hon försökt starta den efter ett besök på affären. Bilen hade hostas sig fram 100 meter för att sedan få slut på batteriet. Startmotorn fick ingen ström och radion i bilen ville ha koden för att fungera igen. Helt klart så har strömmen tagit slut eller det har skett ett brott någonstan från batteriet. Saken är den att när jag kommer för att försöka fixa igången den ( efter ca 2 timmar) finns det gott om batteri i bilen och den startar på engång och fungerar utmärkt hela vägen hem till svärmor.

Jag är ganska frågande på vad problemet kan vara kanske det finns någon som kan ge mig en kvalificerad gisning!

Ha en bra helg!
av *pettson*
Är problemet kvar?..
Ett dåligt batteri ger naturligtvis en svårare start för systemet. Men då borde tekniskt sett varmstart gått bra.
Läs ur om där finns nån kod. Verkar som om kamaxelgivaren inte vill sej riktigt. Men det förutsätter att det är en 10v motor och det framgår inte av din text om det är en sån.

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]