Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej
Har ett underligt problem som kommer smygande på min 850 från 97.
Startar man den kall (+15 ner till -15) startar den lätt och ligger en stund kring 1000 rpm efter start
Startar man den varm går den prima.
Startar man den däremot när den stått i varmgarage men inte är varm går den igång direkt men tjuvstoppar ofelbart, även på tomgång. Grundgasar jag den några minuter går den prima därefter. Min känsla är att problemet tilltar.

Skall in och byta kamrem snart (vid 55 tusen, 54,3 nu, så blir väl i januari tror jag).
Kan felaktig pumpinställning vara källan eller känner ni igen symptomet från något annat jag skall be dem fixa?

Tack på förhand!

// Andreas
av Udenius
Ursäkta mig, men går offtopic själv.

Har ett irriterande knackande när motorn går på tomgång, minskar när jag håller ner bromsen. Har fått för mig att det är vacuumpumpen som brukar strula på dessa bilar. Det har sagts till mig att det skall finnas en annan typ av vacuumpump som satt i vissa vw transporter med denna diesel som var av bättre kvalitet.

Några tankar om detta?
Udenius skrev:Ursäkta mig, men går offtopic själv.

Har ett irriterande knackande när motorn går på tomgång, minskar när jag håller ner bromsen. Har fått för mig att det är vacuumpumpen som brukar strula på dessa bilar. Det har sagts till mig att det skall finnas en annan typ av vacuumpump som satt i vissa vw transporter med denna diesel som var av bättre kvalitet.

Några tankar om detta?
Några felkoder ?
Udenius skrev:Ursäkta mig, men går offtopic själv.

Några tankar om detta?

Har själv beställt en vacuum pump från E-bay pris med frakt ca 1300kr..detta är mycke billigt kan jag lova :-)-)
Blir olja i pumpen,gör jag ren pumpen låter den efter max en dag.

http://cgi.ebay.co.uk/New-vacuum-pump-C ... dZViewItem
Haha ja vad är det du inte förstår?..

Vacuumpumpen knackar på de flesta utav dessa dieslar, plockar du isär å rengör pumpen från olja så är den tyst en liten stund.
En begagnad från skroten kostar ca 1000kr till 1500kr,därav jag upplyste om den nya pumpen på Ebay :-)-)
av Udenius
Okey, nu begriper jag fullständigt vad du skriver. Är för dåligt insatt i pumpens uppbyggnad för att förstå varför den knackar när det är olja i den. Jag trodde det var drivande axel i pumpen som glappade i lagringen. Hur som, riktigt bra pris, är det säkert att beställa från utlandet, brukar det funka bra?

// Andreas
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]