- lör 14 nov 2009, 14:20
#341583
Hej!
Skrev till det här forumet för länge sedan för att få hjälp med min bil.
Den började gå bättre efter det (Volvo kunde inte fixa felet) och sen skaffade jag mig en Volvo 164 som jag pysslat med i sommar.
Startade sen upp min 850 i oktober och körde till bilprovningen, den gick igenom utan anmärkning.
Men så häromdagen började den gå illa igen. Stannade i ett rökmoln. Sprutade olja ur avgasröret. Mitt i allt kom en polispatrull med blåljus och så var den färden slut. Har i alla fall fått hem bilen.
Symtom: Går inte på alla cylindrar (typ 3), ryker svart rök (polisen undrade om jag körde på råolja), tomgången är låg. Temperaturmätaren står hela tiden på 0. Om det beror på att motorn är kall eller om givaren dött vet jag inte.
Fläkten slår av och på lite sporadiskt. Luftpumpen låter illa. Men ibland kan den alltså gå riktigt bra, som då jag körde till besiktningen, eller dagen innan den stannade.
Har kollat lite i motorn. En slang var lös. Går till en sensor av något slag. Ovanför fläkten, med lila kabel som sticker iväg. Gummit till denna var sprucket. Har även kollat lite kring insuget och slangarna till vevhusventilationen och det var geggit, dock inte sådär härligt brunt som på denna: http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html utan mer svart/oljigt.
Har också försökt leta eventuella luftläckor, utan resultat.
Kan tyvärr inte kolla felkoder då sladden till kontakten är av.
Så frågan är om felet beror på vevhusventilationen, temperatursensorn eller slangen till sensorn eller en kombination av alla?
På besiktningen gick den alltså igenom. HC 008, Lambda: 1.04.
Skrev till det här forumet för länge sedan för att få hjälp med min bil.
Den började gå bättre efter det (Volvo kunde inte fixa felet) och sen skaffade jag mig en Volvo 164 som jag pysslat med i sommar.
Startade sen upp min 850 i oktober och körde till bilprovningen, den gick igenom utan anmärkning.
Men så häromdagen började den gå illa igen. Stannade i ett rökmoln. Sprutade olja ur avgasröret. Mitt i allt kom en polispatrull med blåljus och så var den färden slut. Har i alla fall fått hem bilen.
Symtom: Går inte på alla cylindrar (typ 3), ryker svart rök (polisen undrade om jag körde på råolja), tomgången är låg. Temperaturmätaren står hela tiden på 0. Om det beror på att motorn är kall eller om givaren dött vet jag inte.
Fläkten slår av och på lite sporadiskt. Luftpumpen låter illa. Men ibland kan den alltså gå riktigt bra, som då jag körde till besiktningen, eller dagen innan den stannade.
Har kollat lite i motorn. En slang var lös. Går till en sensor av något slag. Ovanför fläkten, med lila kabel som sticker iväg. Gummit till denna var sprucket. Har även kollat lite kring insuget och slangarna till vevhusventilationen och det var geggit, dock inte sådär härligt brunt som på denna: http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html utan mer svart/oljigt.
Har också försökt leta eventuella luftläckor, utan resultat.
Kan tyvärr inte kolla felkoder då sladden till kontakten är av.
Så frågan är om felet beror på vevhusventilationen, temperatursensorn eller slangen till sensorn eller en kombination av alla?
På besiktningen gick den alltså igenom. HC 008, Lambda: 1.04.