Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bossebjörk
Hej!

Skrev till det här forumet för länge sedan för att få hjälp med min bil.
Den började gå bättre efter det (Volvo kunde inte fixa felet) och sen skaffade jag mig en Volvo 164 som jag pysslat med i sommar.
Startade sen upp min 850 i oktober och körde till bilprovningen, den gick igenom utan anmärkning.

Men så häromdagen började den gå illa igen. Stannade i ett rökmoln. Sprutade olja ur avgasröret. Mitt i allt kom en polispatrull med blåljus och så var den färden slut. Har i alla fall fått hem bilen.

Symtom: Går inte på alla cylindrar (typ 3), ryker svart rök (polisen undrade om jag körde på råolja), tomgången är låg. Temperaturmätaren står hela tiden på 0. Om det beror på att motorn är kall eller om givaren dött vet jag inte.
Fläkten slår av och på lite sporadiskt. Luftpumpen låter illa. Men ibland kan den alltså gå riktigt bra, som då jag körde till besiktningen, eller dagen innan den stannade.

Har kollat lite i motorn. En slang var lös. Går till en sensor av något slag. Ovanför fläkten, med lila kabel som sticker iväg. Gummit till denna var sprucket. Har även kollat lite kring insuget och slangarna till vevhusventilationen och det var geggit, dock inte sådär härligt brunt som på denna: http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html utan mer svart/oljigt.
Har också försökt leta eventuella luftläckor, utan resultat.

Kan tyvärr inte kolla felkoder då sladden till kontakten är av.

Så frågan är om felet beror på vevhusventilationen, temperatursensorn eller slangen till sensorn eller en kombination av alla?

På besiktningen gick den alltså igenom. HC 008, Lambda: 1.04.
Användarvisningsbild
av ketto
Låter som tempgivaren under termostaten har gett upp! En kompis till mig hade samma problem! Gick knappt att starta!
ketto skrev:Låter som tempgivaren under termostaten har gett upp! En kompis till mig hade samma problem! Gick knappt att starta!
Det trodde polismännen också. Mycket trevliga för övrigt.
Så då får jag väl ta och tömma kylsystemet och öppna termostat och byta givare då.
Användarvisningsbild
av ketto
Bossebjörk skrev:
ketto skrev:Låter som tempgivaren under termostaten har gett upp! En kompis till mig hade samma problem! Gick knappt att starta!
Det trodde polismännen också. Mycket trevliga för övrigt.
Så då får jag väl ta och tömma kylsystemet och öppna termostat och byta givare då.
haha, ja de va väl skönt att de att dom va trevliga. Inte alla som är de!

Du behöver inte tömma hela systemet, fast de kommer ju rinna ut mycke just när man byter givaren, inte lika mycke som när man byter termostat! De är väldigt trångt att byta den!

Men nybytt kylarvätska skadar aldrig heller! :-)-)

Finns tapplugg bakom motorn(passagerarsidan) och vid höger sida på kylaren, sett framifrån!
Sådär, då va det bytt. Nu rör sig mätaren enligt motortemperaturen och leker inte kolkraftverk.
Nu är det bara tomgången som är låg, men bilen stannar inte pga det.
Antar att det är tomgångsmotorn, den har jag bytt två gånger redan så där ska jag hitta annan lösning.
av Nicce
Hade samma problem med min 850 -94 om att det var låg tomgång på den.
Problemet var dock skit i insprutningshistorien.
Tanka bilen full, sen häller du ett medel (kommer inte ihåg vad det heter) i tanken, så rengörs det.
Fråga på statoil eller volvo, dom vet nog vad det heter.

Säger inte att det är de felet på din bil, men det funkade på min iallafall :)
av sm1nvx
Lyfte Du av en batterikabel vid reparationen? I så fall tappade styrboxen minnet för tomgångsinställningen. (tomgångsadaptionen) Rättar till sig efter en tids körning. Utan medel i tanken.

Dagge. Kör Volvo 850 B5252S -94 (med dess klassiska problem: kompressionslös vid kortvarig kallstart, lågt tomgångsvarvtal efter att ha varit spänningslös)
Jag lyfte självklart av kabel då jag mekade. Eftersom man ju gärna vill nollställa grejerna när man fixat dom.
Men nu har jag kört med den i flera dagar men det är fortfarande låg tomgång och den känns lite trött (släpper man upp gaspedalen så motorbromsar den rätt effektivt (bättre än med retarder nästan).

Kanske är insprutningen. Nåväl. Bilen går ju i alla fall...

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]