Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampe79
Hej.
Jag har haft en del strul nu på sistonne med att en motorfel/elfel lampa lyser och bilen skakar och låter
som en gammal traktor.
Jag gick ner nu och tänkte kolla felkoderna på den efter att jag hittade beskrivning här på forumet.
Men det var bara en som gick att kolla och det var sockel A2 vilket är bränslesystemet och där fick jag en felkod 5<1<2 vilket är Lamdareglering vid undre gräns (fet), först och främst vad kan detta bero på? Och det andra, kan detta vara anledningen till att bilen skuttar och låter som en traktor eller kan detta kommit på grund av det?

Sen när jag kollade dom andra socklarna jag bör kunna kolla så gick det inte, det var Sockel A3 Abs, A6 Tändning och sen A7.

Vad kan det bero på att det inte går att se felkoderna?

Mvh Ambjörn
av *pettson*
ampe79 skrev:Hej.
Jag har haft en del strul nu på sistonne med att en motorfel/elfel lampa lyser och bilen skakar och låter
som en gammal traktor.
Jag gick ner nu och tänkte kolla felkoderna på den efter att jag hittade beskrivning här på forumet.
Men det var bara en som gick att kolla och det var sockel A2 vilket är bränslesystemet och där fick jag en felkod 5<1<2 vilket är Lamdareglering vid undre gräns (fet), först och främst vad kan detta bero på? Och det andra, kan detta vara anledningen till att bilen skuttar och låter som en traktor eller kan detta kommit på grund av det?

Sen när jag kollade dom andra socklarna jag bör kunna kolla så gick det inte, det var Sockel A3 Abs, A6 Tändning och sen A7.

Vad kan det bero på att det inte går att se felkoderna?

Mvh Ambjörn
A3 ska du kunna se. Har du testat dina bromsar så ingen har dragit ur säkringen och sen tagit ur lampan för att inte visa att systemet är avstängt?
A6 lär du inte kunna se. Du har inte det insprutningsystemet. Det är BARA LH som återfinns där (tändning).
Du har FENIX insprutnings system och hittar bara din motorinformation i nr A2
A7 återfinns bara hos dom som har VDO instrumentering. Du har Yasaki.

Enklaste svaret på din fråga om din bils beteende är att: den fungerar troligen bättre under ca 3 minuter precis efter start (kall) innan den börjar läsa lambdan?
Vad som är felet är inte lätt att säga. Ditt system är vacumberoende på så sätt att det är mapsensorstyrt, förutom dom vanliga vacumanslutningarna som alla har så har just 10v modellerna en del extra. Felsök ALLA vacumanslutningar. Nolla felkoderna.
Se om dom återkommer. Om lambdan återkommer så bör den mätas upp. Köp INTE en universal eftersom du har 5V system och inte 1v som dom flesta universal är. Det fungerar inget vidare med fel typ av sond.

*Felkodsinformation 5–1–2
Integratorn är ett mått på hur insprutningstiden, som är programmerad i styrenhetens basprogram, behöver förändras för att motorn ska nå sin optimala blandning av bränsle och luft. Om styrenheten känner att motorn går fett minskar integratorn så att insprutningstiden minskas och optimal blandning erhålls igen. Om motorn går så fett att integratorn når sitt min (undre gräns) och stannar kvar där i 3 minuter sätts felkod 5–1–2.
Ersättningsvärde
Integratorn sätts till sitt mittvärde och adaptionen spärras. Vid start av motorn återupptar integratorn regleringen av insprutningstiden fram till dess att villkor för felkod åter är uppfyllt.
Felorsak
-Lambdasondens signalledning kortsluten till jord.
-EGR-läckage.
-Defekt tryckgivare.
-Defekt lambdasond.
-Avbrott eller kontaktresistans i tryckgivarens jordledning.
Felsymptom
Kan ge hög bränsleförbrukning eller körbarhetsproblem.*

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]