Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla!

Verkar som förra ägaren har försökt att pille lite själv med bilen :P

Så den enda slangen som finns kvar är den med blå markering som monteras vid slangen ´mellan lmm och turbo.. men vart ska då de andra två slangarna monteras?

Är ett aliminium rör som går in framför motorn ovanför kylarfläkten som har en adapter som en slang av dessa från magnetventilen sitter påmen sitter den slangen rätt? .. men de ska väl sitta en slang vid wg och en vid...?

visa Gärna med bilder om det går bra för er=)

Mvh Kim
Bild

Så här ser det ut på min 855 tdi -97a, tror det är identiskt med v70 dieseln.

Den blå du pratar om har jag för mig går till vevhusventilatioionen, nere brevid turbon.
Den röda styr egr.
Jag har bytt mina slangar så färgkodningen är tyvärr borta men du ser säkert hur det skall vara ändå.

/marcus
Senast redigerad av 1 blueride, redigerad totalt 0 gånger.
haha, toppen :???: Tänk att man lyckas med konststycket och tipsa nån hur det INTE skall vara :oops:

Har du koll på hur slangarna skall dras Sparkz? Tydligen är det poppis och ändra på dom.
Jag har dålig koll på vad magnetventilen gör och även den lilla burk som den första slangen (den som grenas av från insugsröret efter IC) går in i innan den når magnetventilen.

Till saken hör att jag hade en felkod (EFI-242 Turbocharger control valve signal) för ett tag sen men då nollade jag kvickt utan och fundera mer på det.

/marcus
Turboreglerventilen ska inte kopplas till EGR, så mycket är säkert iaf. EGR:en har en egen magnetventil med två slangar. Vakuum från vakuumpumpen, och EGR-ventilen.

Det som ska kopplas till turboreglerventilen är:
  • Laddtryck, vanligtvis direkt i kompressorhuset, men dieseln har den på tryckröret.
    Atmosfärstryck, det borde finnas en anslutning på undersidan av luftslangen precis efter massemätaren där den svänger ner mot turbon.
    Wastegaten
Bilden jag hittade visade alla tre slangarna på samma sida, så jag är osäker på din. Dessutom var texten i boken ute och cyklade. (Om det inte är jag som är det ??:-/ )
Men atmosfärstrycket borde sitta på slangen i mitten, mellan kabeln och den andra slangen. Och eftersom laddtrycket kommer från andra hållet och antagligen sitter rätt borde WG vara den som är kvar. Lita inte helt på mitt svammel nu bara, ska forska vidare i det här...

Den vita intill huvudcylindern, går den till dumpen?
Nu blir jag lite förvirrad :P hehe

Den vita kommer från en vaccum station vid frjäderbenets ovansida, alltså i motorrummet och går ner i slangen mellan lmm och turbo.. alltså den vita vid cylinderna du menar på bilden..

Men Ditt motorrum ser inte ut som mitt.. min magnetventil sitter ovanpå lmm´en och ser ut som en liten legobit med tre anslutningar, har anslutigt den röda slangen till wg (Är väl den som sitter ovanpå turbon??)

blåa" är ansluten till Röret mellan Lmm och turbo där även vevhusventilationen är monterad och en givare..

Gröna är ansluten till den röret som går till ic.. alltså det aliminum röret som går framför motorn som på motorbilden som finns i tråden.. men ser inte likadant ut över luftmassemätaren. min är ju en 99-00 så den är väl anorlunda byggd bara..

Hoppas jag kan få något svar.. va inne på felkod i dag och en kod som heter 039 hittades och det är ju magnetventilen, har även bytt röret mellan lmm och turbo idag till ett bättre då mitt gamla hade en bra spricka vid givaren och sög nog inte lite luft där.. men inte längre och motorlampan tändes igen efter jag dragit på upp till 110km/h..

Hoppas på bra svar nu och någon kan hjälpa mig! =)
Mmm, du har MSA 15.8
Men det är i stort sett bara massemätaren som skiljer, blueride med 15.7 har faktiskt en mängdmätare. Jag har nästan för mig att jag har skrivit nåt om färgerna i en annan tråd...

Japp, sist i den här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=46869
Sparkz skrev:Mmm, du har MSA 15.8
Men det är i stort sett bara massemätaren som skiljer, blueride med 15.7 har faktiskt en mängdmätare. Jag har nästan för mig att jag har skrivit nåt om färgerna i en annan tråd...

Japp, sist i den här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=46869
Jasså jasså =)

Men en fråga.. vit slang har jag ingen :/
Och nu blir jag förvirrad.. den röda.. ska monteras på wg.. den som sitter på turbon inte sant?
och den gula monteras på kompressor huset.. men är det aliminum röret som går framför motorn? alltså luft rör från ic?!?

Även tänkte jag på att den blåa monterade jag så klart på slangen efter lmm med givaren.. men den sitter där den ska sitta?
Mvh Kim
Det är jag som cyklar, se det med fet stil nedan.
Det som inte syns på bilden är ett rör mellan huset på turbon och WG-klockan. Det gör att du har laddtryck på andra sidan membranet (samma sida som fjädern). Då blir det lite vettigare.
Bild
Turboreglering
Konstruktion

Motorstyrenhet (ECM) (1)
Turboreglerventil (2)
Laddtryckgivare (3)
Styrenhet automatväxellåda (TCM) (4)
Turboaggregat (5)
Tryckdosa (6)

Turboregleringen är anpassad till dieselmotorns karakteristik och laddtrycket regleras något annorlunda än på en bensinmotor.
Maximalt laddtryck erhålles endast vid acceleration.
Vid höga varvtal begränsas laddtrycket.
Detta medför att man får en bra körbarhet och att motorns effekt känns följsam i förhållande till gaspådraget.
Wastegate-ventilen är en tallriksventil och kan regleras noggrannare än andra typer av wastgate-ventiler.
För att kyla tryckdosans membran samt wastegate-ventilen och dess spindel tillåts en viss mängd laddluft passera mellan tryckdosans hus och ventilspindeln.
Turboaggregatets varvtal kan uppgå till cirka 110 000 rpm.
Funktion

Turboaggregatets laddtryck regleras av wastegate-ventilen vars tryckdosa på ena sidan påverkas av trycket direkt från turbon, och på den andra sidan av reglertrycket från turboreglerventilen.
Normalt hålls turboreglerventilen öppen mellan tryckdosan och insugningsröret, vilket medför att samma laddtryck verkar på båda sidor om membranet.
På så sätt avgörs det maximala laddlufttrycket av tryckdosans fjäder.
I detta läge tillåts ett högt laddtryck, men styrenheten kan sänka laddtrycket genom att sänka reglertrycket på baksidan av membranet med hjälp av turboreglerventilen.
På så vis kommer wastegate-ventilen att öppna vid ett lägre tryck och laddtrycket reduceras.

Laddtrycksreglering

Styrenheten beräknar kontinuerligt vilket maximalt laddtryck som tillåts baserat på atmosfärstryck och varvtal samt motorns belastning.
När laddtrycket börjar närma sig det maximala stryper turboreglerventilen förbindelsen mellan insugningsrör och tryckdosa, samtidigt som anslutningen till turbons inlopp öppnas.
En del av reglertrycket ventileras på så sätt ut till turbons inlopp och reglertrycket sjunker, samtidigt som trycket på membranets andra sida är i stort sett oförändrat. Detta medför att tryckdosans fjäder pressas samman och wastegate-ventilen börjar öppna. En del av avgaserna slussas då förbi turboaggregatets turbinhjul och laddtrycket sjunker.

Styrenheten påverkar turboreglerventilen steglöst genom att jorda en av dess anslutningar med en fast frekvens, där signalens pulsvidd (duty-cycle) avgör läget på ventilen, och därmed det laddtryck som tillåts.
Hur högt laddtryck som skall tillåtas beror bland annat på det omgivande atmosfärstrycket samt motorns belastning och varvtal.

Nödprogram
Om laddtrycksgivarens signal saknas, är felaktig eller utanför specificerat värde, fungerar inte laddtrycksregleringen och endast reducerat laddtryck kommer att tillåtas.
Om turboreglerventilen är felaktig begränsas mängden insprutat bränsle.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]