Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Är igång och ska köpa en Volvo 850 Turbo -94a. (automat)
Jag blev lite osäker då förra ägaren sa (och visa kvitto) på han bytt motor och växellåda
då hade han på firman sagt att ibland så kommer den givaren fel. Så de gör att
de blinkar en röd pil (upp) i panelen hela tiden. Men man märker inte av det alls.

Men på min gamla 850 glt 96a så gick de inte växla när den la sig i det läget.

Kan det vara som han säger att när man stannar motorn och den inte kommer exakt
rätt i något läge så blinkar den hela tiden ? Han säger att de inte är någon fara och att
man inte märker de.

Klart man är lite försiktig så de inte är växellådsbyte pågång..

Tacksam för utförliga svar då jag är n00b :)
Det där är ju ren nonsens att motorn måste stanna i ett visst läge för att inte sätta en felkod. Den blinkande pilen indikerar att en felkod för transmissionen är satt. Vilken kod som är satt kan man inte veta utan att göra en utläsning. Det kan ju vara en skitsak men det kan också blir hur dyrt som helst. Att motor/vxl-låda är bytt säger ju egentligen inget om skicket. Var kom utbytesdelarna ifrån? Skroten? Är dom friska, tydligen inte eftersom pilen blinkar. Jag hade krävt att få det åtgärdat eller sett mig om efter en annan bil.
Finns ju diverse mer eller mindre farliga varningslampor beroende på hur man uppfattar detta men hade förmodligen aldrig köpt en bil med en nyinlagd motor och växellåda där varningslampan som automatlåde signal blinkade hela tiden.Varför åtgärdas då inte detta av säljaren om det nu inte är så farligt som denna säljare påstår !?. ?:-/
Ja de är en bra fråga. Motorn och växellåda byttes för 1 år sen och hade rullat 17k mil då. Ett ingrepp som kostade 30.000kr som de finns kvitto på. Det är en mycket nära bekant som ska sälja den, så jag litar till 110% på honom med tanke på han är den enda ägaren. Men jag tyckte de lät konstigt med den pilen att den blinkar hela tiden. Han påstår att någon givare inte kommer i rätt läge och då gör den så...
BamZe84 skrev:Ja de är en bra fråga. Motorn och växellåda byttes för 1 år sen och hade rullat 17k mil då. Ett ingrepp som kostade 30.000kr som de finns kvitto på. Det är en mycket nära bekant som ska sälja den, så jag litar till 110% på honom med tanke på han är den enda ägaren. Men jag tyckte de lät konstigt med den pilen att den blinkar hela tiden. Han påstår att någon givare inte kommer i rätt läge och då gör den så...
Ja om du nu litar på denna nära bekanta att där inte är några allvarligare fel så är det ju bara att slå till trots tidigare råd om man nu vill köra omkring med denna blinkande varningspil !?. ?:-/ :D
RoadRunner1 skrev:
BamZe84 skrev:Ja de är en bra fråga. Motorn och växellåda byttes för 1 år sen och hade rullat 17k mil då. Ett ingrepp som kostade 30.000kr som de finns kvitto på. Det är en mycket nära bekant som ska sälja den, så jag litar till 110% på honom med tanke på han är den enda ägaren. Men jag tyckte de lät konstigt med den pilen att den blinkar hela tiden. Han påstår att någon givare inte kommer i rätt läge och då gör den så...
Ja om du nu litar på denna nära bekanta att där inte är några allvarligare fel så är det ju bara att slå till trots tidigare råd om man nu vill köra omkring med denna blinkande varningspil !?. ?:-/ :D
Bara mest om de bara är en givare som kommer i fel läge som gör att den blinkar...för om de är lugnt, så kan man
alltid "råka" plocka bort lampan som blinkar :-O)
av *pettson*
BamZe84.. Visst skulle din vän kunna ha rätt? OM DET INTE vore för att du inte har några *givare* som ändrar läge. Alla som sitter läser läge på hela varvet.
Och visst kan du ta bort lampan? Lådan träder ändå in i nödprogrammet och gör inte sitt jobb som tänkt. Oavsett om lampan sitter där eller inte, bilen ändrar sej inte för att du tror att du gjort nåt listigt. Vad jag TROR däremot, som menas så är det valknappen för växellådsprogrammet som ibland inte slår om som tänkt. Inget ovanligt fel, men det är heller inte en givare. Men om du hellre åker runt med borttagen lampa och nödprogrammet i så är det naturligtvis din ensak. Alternativet är att passera skroten och köpa en knapp o ev. vara av med problemet.
*pettson* skrev:BamZe84.. Visst skulle din vän kunna ha rätt? OM DET INTE vore för att du inte har några *givare* som ändrar läge. Alla som sitter läser läge på hela varvet.
Och visst kan du ta bort lampan? Lådan träder ändå in i nödprogrammet och gör inte sitt jobb som tänkt. Oavsett om lampan sitter där eller inte, bilen ändrar sej inte för att du tror att du gjort nåt listigt. Vad jag TROR däremot, som menas så är det valknappen för växellådsprogrammet som ibland inte slår om som tänkt. Inget ovanligt fel, men det är heller inte en givare. Men om du hellre åker runt med borttagen lampa och nödprogrammet i så är det naturligtvis din ensak. Alternativet är att passera skroten och köpa en knapp o ev. vara av med problemet.
Låter som man får byta knapp isåfall. Men de känns ändå som man ska vara lite försiktigt då. På en av mina förra 850 automat så började lampan blinka och då gick de bara köra i 1an eller 2an tror jag. Den låste sig helt. Men jag tacka självklart för ditt tips. Ska ringa in till hans mekaniker på Bilia imorgon och prata med honom. För han har haft samma mekaniker sedan han köpte bilen ny, så han borde ja veta något kanske.

Mvh BamZe

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]