Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caysie
#337040
Söker kopplingschema över automatlådan v70 -99

Tänkte sätta i en automat från en 855 -93a i en V70 -99, de ser lika ut förutom en givare som sitter på
-99ans automat mitt uppe på lådan lite till höger om typskylten (två polig givare). Har inte
en aning om vad den är till, kanske någon vet ?

Mekaniskt sett är de säkert snarlika, kanske något med utväxlingarna skilljer, men elektriskt
vet jag inte vad som kan tänkas skillja ? Det kan inte vara så mycket ;-//
Senast redigerad av 1 caysie, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#337088
caysie skrev:men elektriskt
vet jag inte vad som kan tänkas skillja ? Det kan inte vara så mycket ;-//
Jo, en hel del. Jag vet inte exakt vad som skiljer, men jag skulle tro att det bästa du kan göra är att glömma hela idén och skaffa rätt låda i stället.
av caysie
#337125
Om det inte vore för att jag har en låda liggandes i garaget som jag vet fungerar bra,
skulle jag naturligtvis skaffa "rätt" låda.
Men det är klart att det går att lösa el biten om man har schema till båda, har till den
från -93. men inte till -99an. Går alltid att mäta sig fram utan schema, men det underlättar en hel del.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#337552
Givaren skulle jag tro är en varvtal/hastighetsgivare, det sitter två stycken på V70. En på ingående och en på utgående axel för att styrenheten ska hålla koll på uväxlingsförhållande och slir i lådan. Redan där har du ett problem, felkod och kanske limp-homeläge för att signalen saknas.

Vilket bränslesystem har du på V70:n? Ska se om jag hittar schema, men det är olika beroende på bränslesystem.
Fenix 5.2 (10-ventilare, ingen massemätare, bara lufttempgivare och MAP)
MSA 15.8 (Diesel)
Denso (Står Denso på massemätaren)
Bosch ME7 (Massemätare som det inte står Denso på :wink: )
av caysie
#337798
Jo så som du säger är det. hittade lite info på nätet. Det är en varvtalsgivare.
Den "gammla" lådans styrenhet har tydligen inte den möjligheten att mäta.
Eller så använder den givaren som sitter längre ned på utgående axel, som
också är hastighetsmätar givaren.
Det finns inte någon givare på utgående axel på den från -99 utan
den vartalsinformationen kommer från ABS givarna. Kanske t.o.m växellådans box
helt saknar den signalen och använder den "nya" givaren till det istället.
Tänkte först att det bara är att skaffa en "gammal" styrenhet och ha till lådan,
men det går naturligtvis inte, då den garanterat inte kommer kunna "prata"
med den nyare motorstyrningens boxen. Att ta signal från någon annan varvtalsgivare för att fejka signalen kommer säkert bara resultera i limp-home läge.
Antingen så får jag plocka i sär lådan och borra och gänga hål för givaren.
Eller flytta över hela delar från den äldre lådan, till den nya.
Felet på den nya är att den inte kan backa, allt annat fungerar ok framåt.
Backsolenoiden fungerar och antagligen allt annat hydrauliskt utom själva
kopplingen som ska låsa låg, back (low/reverse clutch).

Kanske blir överkurs att plocka invändigt i lådan ?
Någon som delat en AW50-42a ? Tips...Råd... (förutom att allt ska vara kliniskt rent)

Man skulle ha en ATSG manual på den, så man vet lite om insidan på den.

Så du har rätt Sparkz, enklast är att skaffa rätt låda direkt. Fast jag klarar mej utan
bilen ett tag och har lite tid att labba med mitt (kanske) prisvärda alternativ.

Ja just det ja ! JO jag har Bosch ME7 på bilen (V70T)

EDIT " backsolenoid vad babblar jag för smörja - naturligtvis finns det ingen sådan, det är ju mekaniskt via spaken"
Senast redigerad av 1 caysie, redigerad totalt 0 gånger.
av caysie
#337938
Efter mera efterforskning har jag kommit fram till att:

Lådan från -93 använder VSS (Veichle Speed Sensor) som sitter längst ned på lådan som
info om utgående varv. Samma givare som instrumentgruppen använder.

Lådan från -99 har en egen givare monterad på lådan för info om utgående varv, helt
fristående från övriga "styrboxar" i bilen.

Så egentligen kunde jag använda VSS givaren, MEN är det samma antal pulser per varv ?
-Den frågan kan nog ingen svara på som inte provat innan :shock:
av caysie
#338200
Nu börjar tråden bli konstig eftersom jag bara svarar på mina egna frågor :roll:
Men jag mal på, kanske det intresserar någon annan :wink:

Nu har jag hittat schema till -99an (tack till våra polska Volvo vänner)
Alla styrenheterna kommunicerar via CAN-buss i dessa bilar tydligen, så
att veta vilka givar signaler som skickas vart har man inte en aning om utan
mera ingående dokumentation som säkert bara de insatta på Volvos konstruktions
avdelning har tillgång till.

Så jag provade helt enkelt att koppla bort VSS givaren (Veichle Speed Sensor) och
provade att åka en sväng med bilen. Och förvånad blev jag, hastighetsmätaren
fungerade, ingen fel-lampa från automaten och bilen växlar helt som vanligt.
( inte bakåt såklart...)
Kanske hastighetssignalen endå finns på CAN-bussen via ABS styrenheten ?

Isåfall är det ju bara att skicka i min "gammla" 850 låda och bara åka på.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#338245
Oj, här har vi varit aktiva! Jag med, men inte vid datorn...
Så det går att åka utan signalen, då kanske det skulle kunna funka... Den sätter säkert felkod, men det ses väl inte som ett så allvarligt fel att den behöver tända varningslampor och ha sig. Givaren är antagligen inte viktig för växlingfunktionen i sig, bara för övervakning och diagnos.
av caysie
#344363
Nu har lådan kommit på plats i bilen, faktiskt lättare att byta än jag trodde.

Monterade dit givaren på -93lådan som sitter på nyare -99 lådan, gjorde något så drastiskt som att borra hål i lådan. Galning tänker säkert alla, borra i en automat låda går ju inte. Jo då det går så fint, trycker man bara på med tryckluft i avluftningen med "lagom" tryck, så kommer inga borrspånor att rammla ned i lådan.
Hålet är 15mm så det går ganska bra att titta in och verkligen se att det inte kommit in något oönskat.

Naturligtvis började jag med ett ordentligt oljebyte med sköljning ca12 liter.
Allt frid och fröjd, MEN så klart ska det krångla Limp home läge direkt med låst
3a. SKIT tänkte man ... ja ja klart det inte gick. Men efter lite mätande och funderande så upptäckte jag att varvtalsgivaren som sitter efter momentomvandlaren
inte hade samma resistans på båda lådor, de såg lika ut men de är inte lika.
Flyttade över den och nu växlade bilen som den skulle, men felindikeringen
ville inte sluta blinka. Tänkte att det beror nog på att det inte är samma utväxlingar
i de olika lådorna och att det inte skulle gå att få bort.
Men efter att jag kört några km så slocknade felindikeringen :)

Har nu åkt mer än 20mil och lampan förblir släckt.

Så det gick att ta en annan årsmodells låda med "fel" nummer på.
Flytta bara över alla givare som avviker eller ser olika ut.
Jag behöll även momentomvandlaren eftersom turbon har ett annat stallvarv
än GLTn.
av caysie
#344375
Jag igen :D

Om man nu vill läsa felkoder från lådan vad behöver man då ?
Kan man läsa lådan via ODB2 kontakten och med vad för läsare ??

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]