Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#335922
I förra veckan bytte jag båda framhjulslagren enligt Vadis beskrivning och med Pettson son rättesnöre.

Allt gick som smort och jag har kollat att det inte låter eller skakar när jag hårdbromsar eller svänger. Bromsarna tar perfekt inget drag åt något håll. Alltså, allt frid och fröjd. :)
Frågan är väl bara vad grannarna tänkte..... :oops: Snurrar runt med bilen i nästan 20 min för att sedan ställa bilen i garaget... 8)

Vid besiktningen idag upptäckte besiktningsmannen att BÅDA framhjulen glappade. Så lite att han inte anmärkte på det men ändå. Det märkliga är att dom glappar precis lika mycket.

Vad kan jag ha gjort för fel och i så fall hur ska jag fixa till det?

Har ni några idéer?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell.
av Nilatz
#335934
Lite mer info kanske..... :oops:
Bilen är en xc70 1999. Automat. ca 17500 mil.
Grejerna är köpta på Skruvat.se.
Någon som har några frågor? :oops:
Tips, förslag, erfarenheter...... :)
av Nilatz
#335958
Nu hänger bilen så fint i luften och till min stora förvåning är det bromsskivan som glappar.... ??:-/
Det finns ju bara ett sätt att få dit den....
Lagerhubben är fri från rost genon idogt gnidande med stålull för att sedan få ett tunt lager av kopparpasta.
Så frågan är VARFÖR?
#335979
Nu ligger fakta på bordet.... det är glapp i själva lagret..... :???: .... i båda....
Frågan är då hur jag ska gå till väga för att få nya... :???:
Skriva, ringa, plocka ner och skicka.... ??????
Nån som har erfarenhet?
av *pettson*
#336064
Det är DRIVKNUTARNA som elliminerar ev överflödigt glapp. Detta genom att lagret kläms mellan bägge ändarna av knuten. Så frågan är: är allt draget med rätt moment? Om man drar lagren för klent så delar hubbarna på sej och orsakar glapp.
#336156
Hej Pettson, min läromästare…..:0)

Jag kan bara konstatera att när jag ”ruckar” på själva lagret hörs och syns det att det glappar från den del som sitter fäst i bilen. Glappet är mycket litet i detta läge men ljudet hörs tydligt.
Hur mycket är toleransen på ett helt nytt lager?
#336166
99, då är det väl bara en M10 i änden på drivaxeln, och lagret håller ihop sig själv genom att navet är stukat på insidan. I så fall finns det inget du kan ha gjort fel, utan lagret är glappigt från början.
#336189
~Kalle~ skrev:Konstigt att 2 nya lager kan glappa samtidigt, skruvat originalkvalitet? :roll: men hör med skruvat, de borde kunna lösa delarna på ett smidigt sätt.

/Kalle

Jag har redan mailat till dom om (ett måste enligt Skruvat.se) problemet. Tyvärr vet man ju inte när dom behagar svara så bilen får stå som den gör tills korten ligger på bordet.
Det är väl bara att ta till apostlahästarna....-. ??:-/

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]