Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christer58
Hej Volvovänner!

Jag har problem! Jag har en V70 -98 som läcker vatten. När jag öppnade kamremskåpan så blev jag övertygad om att det var vattenpumpen. Köpte en ny och passade samtidigt på att byta kamrem. Tror ni det hjälpte :twisted: Läcker fortfarande. Har pratat med hur många "speciallister" som helst, och alla säger att det är vattenpumpen. Gjorde ett nytt försöka, genom att riva allt igen. Köpte ny packning och passade samtidigt på att köpa packningsklister. Skruvade ihop skiten för att konstatera att det lika förb..... läcker. Jag stog och lyste med ficklampa och fick då se att till höger om vattenpumpen, ovanför kamremsspännar, och givetvis bakom plastkåpan bubblade det upp kylvatten. Är det någon på detta forum som har någon bra ide om vad detta kan komma ifrån, eller varit med om något liknade.

Hör av er innan jag blir flintskallig :)

Christer
Användarvisningsbild
av js1
Lite långsökt kanske men ändå. Min läckte också i vintras och det såg ut att komma från området som du beskriver. Nu gjorde det inte det utan det var packningen till termostathuset som gett sig. Det syntes knappt vid själva huset utan vattnet samlade sig bakom kamremskåpan och blocket och sipprade fram där och rann ner på hjälpramen.
av Christer58
Tack Däckkrängare!

Skall genast åka och köpa ny packning till temostathuset. Tycker inte alls att det verkar långgsökt. Hör av mig när det är fixat.

Ha det!

Christer
av Christer58
Hej Alla!

Nu har jag bytt packningen vid termostathuset, och inte f-n hjälpte det :( Stog åter igen och lyste med ficklampan och såg nu en liten vattenstråle som till synen kom rakt ut från blocket mellan vattenpumpen och kamremsspännan. Kan väl säga att jag blev lagom road. Är det någon annan som har varit utför, eller hört om något liknande.

Ha det!

Christer
Användarvisningsbild
av Taxen47
Kan vara vattenpumpen som läcker vid axeln.Om motorn är avslagen,rinner det bara då,eller är det en stråle då också?
av Hansolo
Hej. Undrar om du hittat felet för jag har något liknade, droppar kylvätska från kamremskåpan och jag kan inte heller se något läckage runt termostathuset.

/Hasse
av Christer58
Nu har jag fixat min läcka. Det var en spricka i motorblocket. Blocket hade spruckit från vattenpumpen och ca: 4 cm ut mot kamremspännaren. Har pratat med folk som har jobbat som bilmek. under många år och ingen av dem har varit med om något liknade. Vi lagade läckan med kemisk metall. Har nu kört bilen i två veckor efter rep. och inget läckage.
av *pettson*
Det är ju såhär att vitblock har inga frostpluggar. Nån har haft för lite glykol i motorn och isen har sprängt blocket i sin svagaste kant. Inget ovanligt egentligen tyvärr. Hoppas nu för din skull att det bara är där det är en spricka. Så det inte finns flera internt. Men det får tiden utvisa, man kan ändå inget göra.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]