Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

sitter här med en "död" 855:a se -94 utanför dörren. Skulle åka iväg tidigare och satt mig i bilen och vred om nyckeln , motorn startar till för att tvärdö dryga sekunden efter. utan missljud eller så! När jag försöker starta bilen igen går motorn bara runt utan resultat, finns vid vissa tillfällen tendens att den vill igång, men det slutar med att batteriet (rätt nytt) laddas ur helt. har det nu på laddning. Tycker det låter som att motorn dras runt "lätt" på ngt vis. Det verkar som den får bensin för efter ett tag känner man att det luktar soppa.

så vad göra nu? Vad kan vara felet med denna bil ???? ?:-/

Har
kollat alla säkringar.
Kört självdiagnostiken med resultat 1-1-1 (inga fel)
Har också en 850 94'a 10V, 140hk. Flyttade den två meter, nästa dag var den väldigt svårstartad, verkade som dålig kompression... men efter en stunds malande startade den iallafall på bara ett par-tre cylindrar och gick såklart till en början väldigt dåligt. Detta rättade dock till sig.
Orsaken till detta är att den korta körningen lämnade kvar bensin i cylindrarna som i sin tur tvättade bort oljefilmen. Då räcker en lite sliten lågfriktionsmotors kolvringar inte till för att få kompression. En rekommendation jag läst är att "klunka i lite olja i cylindrarna genom tändstiftshålen" i sådana fall.
Hade det varit andra huvudorsaken; bränslerelät, skulle det ju inte lukta bensin...
Dagge
Att den skulle förlora kompet helt plötsligt på alla cyl direkt vid start låter otroligt tycker jag. men samtidigt som du säger Dagge, så kan det du skriver låta troligt. Det verkar lite som den tappat allt komp då jag försökte starta den igen.

Har inte provat med startgas då jag ej har någon hemma för tillfället, Tänkte låta den vila ut nu över natten och se hur den är i morgon bitti igen. Skulle det vara som du säger dagge så kanske överflödig soppa dunstat bort då. Kan det vara så att det är dags att tänka på ett bilbyte?.... Har iofs haft funderingar på det. Men jag gör inget mer nu ikväll utan inväntar morgondagen.

Tack så länge. Återkommer men hur det gick i morgon fm igen.
Ok. Hur körde Du vid tillfället innan bilen blev svårstartad? Nyfiken på om det ändå kan bero på samma sak som för mig?
Eller finns det flera förklaringar? Att ventillyftarna lägger av tror jag inte på! Motorn skulle ju skära ihop då.
Dagge
av *pettson*
Lite intressant att man tror att bensin avdunstar ur ett förbränningsutrymme. Förvisso kan väl bensin avdunsta om insugs eller avgasventil/er är lite öppna. Men motorkroppen är alldeles för kall för att påskynda nån form av avdunstning. Samt att i dom cylindrar där allt är stängt avdunstar ingenting. Med fortsatt låg kompression finns bara EN metod: tätning. Tätning sker med olja precis som när motorn går som vanligt.
*PROBLEM LÖST* :-)-)

Hehe! Nej att bensin inte dunstar ur ett slutet utrymme vet jag också, Formulerade mig lite fel där i mitt tänkande i ren irritation. Men nu går den igen. Satt i nyladdat batteri i morse och vred om nyckeln....Samma resultat!!! Motorn bara drog runt utan minsta vilja till att gå igång. I ren frustration och med en hel del svordomar lät jag startmotorn mala på i ca en minut. Jodå! då började den finnas antydningar till att vara på gång. Fortsatte mala på och mer och mer visade "hon" tendenser till välvilja , Började tända till först på första...sedan andra , tredje osv osv........ fortfarande körandes på startmotorn så gick den igång till slut......Men så fort jag satte foten på gasen var den på väg att dö igen......Konstigt då den gick fint på tomgång ? Men jag lät den stå och gå på tomgång i några minuter till och till slut röt den till då jag vågade nudda gaspedalen igen. Fräste ur sig en hel del skit genom utblåset i samma ögonblick. Körde en liten vända utan problem, kom hem stängde av och startade igen. startar hur lätt som helst nu.

Antar att det var fenomenet med borttvättad oljefilm i cyl som orsakade detta.

Då detta fenomen uppstod hade bilen stått över natten som vanligt och på morgonen efter då jag skulle till jobbet startade jag upp bilen som vanligt. Kom direkt på att jag glömt mobilen inne varpå jag stängde av bilen och hämtade mobilen. När jag sen kom ut igen och startade upp den så tvärdog den helt efter ca 1 sekund.......

antar att den får hänga med ett tag till nu då..... finns iofs planer på bilbyte till ngt nyare. vi får väl se !

Tackar för all hjälp. Ni är guld värda. :-)-)
Kör försiktigt på vägarna!
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]