Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkel.Zeb
#322055
I somras var ja på semester och bilen började koka.Jag stannade å lät den svalna och fyllde på vätska och fortsatte sen hem.Efter det så får jag fylla på vätska var tredje dag ungefär.Vad e de som e fel.Min far trodde att de kanske är topplockspackningen som gått??? Nån som vet??
Användarvisningsbild
av ketto
#322085
Låter som de iaf! Aluminium slår sig lätt när de kokar! Så du har högst troligt en skev topp
av *pettson*
#322152
Går bilen illa?... En aluminium maskin slår sej inte särskilt lätt nämligen. Inte om man inte envisas med att slå i kallt vatten i en varm maskin.Det hade du ju inte gjort. Det är mera en myt att alumaskiner slår sej, motorer är konstruerade för att tåla att kokas. Får dom bara svalna innan påfyllning så ska allt fungera igen. Vi pratar ju inte om 500grader i temp utan faktiskt bara 130grader ungefär. Förutsatt att just expansionlocket var helt så att systemtrycket var så högt som det skulle i motorn. Annars kokar ju vattnet redan vid 100 grader. Ett bra sätt att håva in pengar på en verkstad alltså, men inte sanning därmed. Man får inte glömma att toppen sitter inte med en bult utan ett antal och den är nedspänd mot blocket.
Går inte bilen dåligt, startar på alla cylindrar, har jämn gång, ryker inget speciellt (luktar inget speciellt för glykol luktar även i avgaserna) Då kan du lätt glömma att den skulle blivit skev. Naturligtvis händer det att dom skevar. Och naturligtvis händer det att packningarna går. Men det är inte nån regel och det är ovanligt..
Mest förbannad blir jag varje gång jag läser att man planat topparna för att rätta till skevheter och bågningar..
Grejen är att toppen får bågna nästan dubbelt så mycket som du får plana.. Så stora toleranser är det..
(max bågning 0,5mm)
(max skevning 0,3mm)
MAX PLANING 0,25mm...... Nåt för er som läser att fundera lite på..

Vanligast överhuvudtaget när vattenåtgång är inblandat är tre saker..

Sen finns det ytterligare en.. värmepaketet..när det börjar läcka.

1/ locket till expansionskärlet är sprucket eller otätt. Vattnet ångar av..
2/ Kylargavlarna läcker. Det är plastgavlar inpressade mot aluminium med 0ringar emellan. Inte sällan dom läcker nya i kartong. så hög är kvaliteten.. Vattnet rinner inte men droppar.. och ångar av. Ger sällan faktiskt några fläckar på backen.
3/ kylvattenslangen som kommer ut ur blocket omedelbart över växellådan brukar sällan vara dragen som tänkt. Läcker OFTA..

Är du osäker så lämna in den för PROVTRYCKNING av kylsystemet. På så sätt får du svart på vitt. Sjunker trycket= läcka och du kommer att få veta VART den läcker..
Håller sej trycket intakt... då läcker ditt lock till behållaren..
av Onkel.Zeb
#336499
bytte locket som hade en spricka...trodde de skulle hjälpa men de läcker fortfarande
få fylla på ca:1-2 liter / vecka...jobbigt nu när de börjar bli kalt...måste ju fylla me glykol då...blir dyrt med 1-2 liter glykol i veckan :(
av *pettson*
#336545
Onkel.Zeb skrev:bytte locket som hade en spricka...trodde de skulle hjälpa men de läcker fortfarande
få fylla på ca:1-2 liter / vecka...jobbigt nu när de börjar bli kalt...måste ju fylla me glykol då...blir dyrt med 1-2 liter glykol i veckan :(
Ställer frågan igen.. GÅR BILEN ILLA? Startar den på alla cylindrar? Nån onormal mängd kondens när bilen står o går? Luktar avgaserna? För glykol går inte obemärkt ut igenom avgassystemet. Provat att lämna in den för provtryckning? Man ser direkt om trycket faller och vart vätskan hamnar. Ser man ingen vätska och det ändå gått åt vätska så lär inte bilen gilla att försöka startas igen (om nu vattnet hamnat i motorn). Vanligast är att bilarna läcker i slanganslutningarna samt i kylargavlarna. Men återigen se till att få den provtryckt.
av Onkel.Zeb
#338349
Ha fått den provtryckt nu.Värmepaketet säger dom att det är.Kostar tyvärr en del att byta.

Men Tack för alla tips
av *pettson*
#338367
Onkel.Zeb skrev:Ha fått den provtryckt nu.Värmepaketet säger dom att det är.Kostar tyvärr en del att byta.

Men Tack för alla tips
Nu skojar du lite eller? Vadå kostar en del att byta? Det är 1 timmas jobb för dej som är hemmapulare, kortare för en mek. Men av nån outgrundlig anledning skriver man ca 4,5 timmar i timbasen, tydligen utnyttjas det friskt.. Saneringen som måste till efter att det har läckt ingår inte i varesej dom 4.5 timmarna eller den verkliga timmen. Detta eftersom det tar ett tag att dra ur allt vatten och sen avfukta. Men det gör du hemma i garaget.
Paketet i sej är inte gratis men ligger ändå på skaplig peng (1800) men finns säkerligen billigare på nåt ställe.

Totalsumman borde inte på nåt sätt bli speciellt hög om du hör dej för.
av Onkel.Zeb
#338686
6 Timmar skulle de ta sa bilmeken...6800:- skulle han ha..
Ha läst runt lite här hur man gör...verkar inte så komplicerat..tänkte göra ett försök att göra det själv
1190:- kostar elementet på Skruvat...

Tack för all info och hjälp

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]