Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Felet är på en 850 GLT-92
Bilen har gått hur bra som helst fram tills nästa gång den skulle starta...nån dag efter.
Startmotorn börjar gå runt, men sen låter det som den "släpper".... det blir bara ett vinaden ljud. När man gjort så några gånger så "smäller det i motorn...inte backtänder utan mer som nåt som snurrar byter varv och "slår i"
Vi provade att "rulla bak" den med hjälp av startmotorn och det gick bra. Batteriet är helat tiden "piggt"

Kan det ha nåt med att göra att vi bytte vattenpump och kamrem för nån månad sen...?
Vad ska man titta efter?
Felkoder kan jag inte ta på den för "pinnen" är väck...det såg jag när felet uppkom...

Tacksam för alla ideer!!
En sån tanke hade jag med för det är ungefär så det låter, men då borde man ju inte kunna "mala" speciellt länge... eller?? ??:-/

Det går alltså att dra runt den en "stund" .....
Här en bild på en startmotor.

Bild

Den stora klumpen är elmotorn och den lilla är solenoiden,vilken är en magnetspole som trycker fram det lilla drevet,som i sin tur skall greppa in i dreven på svänghjulet.
Antingen så är det som skrivits att drevet börjar bli slitet så det ej greppar i startkransen,eller och kan solenoiden börja bli dålig.
Osäker på att det går att köpa solenoiden lös :roll:
På en så pass "gammal" bil som du har så verkar det dyrt att köpa en ny startmotor,då den kostar flera tusen kr.Leta istället på http://www.bildelsbasen.se eller hör på en lokal skrot för att höra vad en beg.kostar.
En tanke först är att du kollar att alla kablar som är anslutna till startmotorn sitter ordentligt fastskruvade.Kan bli dålig kontakt och ej ge full strömstyrka i sådana fall.
Skadar ju inte att kolla :wink:
Jo sant...ny blir det inte utan det blir en från skroten....
Får ta tag i detta när vi fått bogserat ner bilen till garaget från dotterns parkering.... det slutar ju aldrig att regna..... vill inte stå ute då....
Tack så mycket!!!!
Hmmm fan vad du är smart!!!!!
För trött för att tänka längre än till att komma på problemet med bilen. :D
Då får det bli att knuffa igång skrället :D
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]