Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Hur får jag ut all kylarvätska? Tänkte skölja systemet, men vad jag förstått så ligger volymen på 7,2l totalt.
Har redan tömt via kylaren och pluggen i blocket. Men fick ut knappa 5,2 liter? Någon som vet?

Hade avstängd ac och värmen på max, lyft på locket till ex.kärlet.
av *pettson*
Först av allt om vi pratar om en 850/70 så kan du inte få ut all glykol av sej själv. Värmepaketets anslutning sitter längre ned än anslutningen på torpedväggen. Vattnet kan alltså aldrig rinna ut mot motorn till. Du kan inte heller göra slangar och block snustorra. För övrigt har inte 800 eller 70 serien nån varmvattensventil som en gammal 740 har. Varmvattnet är ALLTID i fullt flöde på senare bilar. Det är bara luftspjäll man ställer om för att få varmt eller kallt. Man stryper alltså aldrig vattenflödet. Därför spelar det ingen som helst roll om du hade varmt eller kallt på när du tömde. Att däremot lyfta på locket var bra, för ska vattnet ut så måste vi släppa in luft. Vad du kan göra är att just skölja ur systemet med vatten, antingen genom att starta med bara vatten i och låta det gå runt (starta och kör utan termostat så flödar det runt direkt utan att bli hett) eller så spolar du med slang, samt då kopplar loss värmepaketets slangar och sköljer separat in där för att få ur det där lilla sista.
Tiptop pettsson! Alltid kanonsvar från dig! :-)-)

Då har jag en till fråga, en dum en. :oops: Plockade ut termostaten, o tryckte in den igen efter spolningen, men den ska väl sitta på ett sätt? Dvs pilen åt något håll? Tror jag satte den i riktning mot torpedväggen??? Fel?
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]