Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meckar Lasse
Tjenare ! Nu är vänstra drivaxeln på plats,efter rep.Ett brummande ljud hörs ibland från absen,samt slag i pedalen,som det gör när absen går in.Min fråga är om jag skadat givaren? Vid demonteringen av givaren behövdes ett visst våld.Vid start av bilen lös abs lampan, men efter ca 100 meter slocknade den.Lampan släcker sig som den ska.
av kaffe_koppen
det är möjligt att givaren har fått sig en törn alternativt att det är något som inte stämmer med abs-kransen. Din abs-lampa lös tills du hade kommit upp i fart, det betyder att styrdonet kände att det var/hade vart något knas med abs, men den släckte igen så fort den kände att allt fungerade.
av *pettson*
Om ABS systemet går i när du kör så tolkar styrdonet detta som att det hjulet (vilket det nu är som bråkar) står stilla. ABS systemet gör alltså sitt bästa för att pumpa åt dej. Med 99% säkerhet har du problemet fram eftersom bakre kransarna och givarna är skyddade från väder och vind.
Det räcker att avståndet mellan två toppar i en krans är för stort så uppstår problemet. Det räcker till och med att kransen är sprucken så uppstår detta. Problemet med fel avstånd eller sprucken krans osv tänder ingen lampa, det ger bara ett läsfel som tolkas som att hjulet står stilla alltså.
av meckar Lasse
Tjenare !Nu är den lagad,tack för tipsen.Det va på sätt å vis ett läsfel som Pettson nämde.Jag hade ju skadat givaren vid demonteringen,så jag åkte till mekonomen å köpte en ny.Nu när jag tog bort givaren,visade sig att en rostflaga fastnat på toppen av givaren,den kom förmodligen från bromsskölden,efter allt bankande för att lossa drivaxeln.Den nyinköpta givaren monterades .
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]