Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Har ett märkligt fenomen i en V70 -00. När rattlåset har varit i och jag vrider tändningsnyckeln snurar den ibland bara runt. Ibland ett varv, ibland flera innan den "tar".

Är detta något normalt som jag borde känna till som innebär någon smart funktion?

Bromsor: Finns det repsats att köpa till bromsoken eller är det bara att köpa nytt?

Hälsningar
Magnus
av JockeGbg
Angående bromsok så tycker jag det är dumsnålt att inte köpa nytt om man tänker på hur billiga de är på Biltema. Men vissa föredrar ju såklart att renovera för att spara en slant. Men nytt är ändå nytt....

Är dessutom övertygad om att Biltemas bromsok är minst lika bra som original. Finns enligt mig ingen anledning att betala dubbla pengen eller mer för original. Men det är ju min personliga åsikt.

Har själv bytt både skivor, ok och belägg runtom på min V70-99. Allt inköpt på Biltema och fungerar ypperligt.
av magnusd
Vad jag förstår hade 850 problem med startkontakten. Hittar någon tråd här på forumet som tar upp detta. Är det samma problem på V70 och är det startkontakten som orsakar att nyckeln snurrar?
av magnusd
Re: Tändningslås V70 samt bromsok
av ovelindh Idag, 08:27

viewtopic.php?f=16&t=38502&p=268723&hilit=nyckel+snurrar#p268723
Det finns flera inlägg angående problem med startnyckel. I de flesta fall, hänvisas till byte av startkontakt och ej hela tändningslåset. Därav min nyskapade tråd i ett ämne som diskuterats tidigare. Någon som kan tala om för mig om detta beror på ett slitet rattlås, ett slitet tändningslås eller en sliten startkontakt?

Hälsningar
Magnus
av *pettson*
v70 har även dom problem med startkontakten. MEN.. snurrar tändningslåset runt så är det TROLIGEN.. iallafall med 98% säkerhet byte av tändningslåset komplett.
av magnusd
av *pettson* Idag, 11:24

v70 har även dom problem med startkontakten. MEN.. snurrar tändningslåset runt så är det TROLIGEN.. iallafall med 98% säkerhet byte av tändningslåset komplett.
Tack för svaret. Ringde Volvo och pratade med verkstaden. De sade samma sak. Troligen tändningslåset, men vi kan inte vara "hundra". 2300:- för låset, 650:- för byte. Det märkliga är att det endast uppstår när rattlåset varit i. Sätter man in nyckeln utan att röra ratten, då snurrar nyckeln. Annars brukar det fungera.
Känns som en rätt prioriterad åtgärd. Inte kul att inte kunna starta bilen och inte kunna få ur rattlåset. Kan ju inte ens bogsera!

/Magnus
av magnusd
Provade med en annan startkontakt. Hjälpte inte. Trodde inte det heller efter de svar jag fått, men ville ändå prova eftersom jag tror på under! :-) Det blir nytt tändningslås på Volvo för 3000:-. Bara att hoppas att bytet hinner ske innan jag blir ståendes.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]