Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knaasig
Tjena!

Jag har precis försökt byta bromsskivor bak till min 850 -92.
Allt verkar gå bra osv. men skivorna vobblar aningen när jag fått på allting.
Kan inte förstå varför dem gör det. Helt nya bromsskivor och belägg ifrån biltema.

Sen undrar jag också, när jag pumpar på bromsen så låser beläggen fast skivan, men släpper inte upp igen. Inte så hårt så att det inte går att snurra skivan men man måste ta i. Jag har bytt bromsvätska i samband med detta byte av bromsskivor och belägg.

Någon som har något förslag/vetskap?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av 1 knaasig, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Gjorde du rent navet innan du du satte dit skivorna? :roll:

Låter som att bromsarna skulle behöva få en genomgång, för dom ska snurra rätt så lätt!
av knaasig
ketto skrev:Gjorde du rent navet innan du du satte dit skivorna? :roll:

Låter som att bromsarna skulle behöva få en genomgång, för dom ska snurra rätt så lätt!
Japp det gjorde jag.

Menar du att de är något med bromsoket? Kan det vara så att kolvarna går sent, kanske går att smörja dem?
Jag hade ju inte det här problemet med dem gamla beläggen och gamla skivorna. :S
Användarvisningsbild
av ovelindh
vart stod oken då med de gamla grejerna? har du tänkt så långt? du kan ha fått in skit och blivit dåliga.. du kan ju prova o renovera dom.. smörja upp så att allt går lätt..

Mvh Mange
av knaasig
ovelindh skrev:vart stod oken då med de gamla grejerna? har du tänkt så långt? du kan ha fått in skit och blivit dåliga.. du kan ju prova o renovera dom.. smörja upp så att allt går lätt..

Mvh Mange

Dem hängde jag upp bakom värmesköldarna så är tveksam till att det har kommit in skit.
Min första tanke var att smörja också. Men känns konstigt i.o.m att dem gick fint förut.
Användarvisningsbild
av CP2
Inget ovanligt det går hål på en damask och kolven börjar rosta fast.Se till att kolla damaskerna runt kolvarna ordentligt, sedan smörjs kolvarna med lämpligt medel (gummi ska må bra av det) och motioneras in och ut x antal ggr tills des kolvarna löper bra. Ta av locket till bromsoljebehållaren under tiden.Biltema har ett bra verktyg för att pressa in kolvarna utan att skada gummit.
av *pettson*
Då återstår ju då om det är skivorna eller om det är så att du inte fått till ytan mot navet. Naturligtvis sätter du upp dom korrekt och kör indikatorklockan över dom i jiggen för att se om skivorna slår, eller om ditt förarbete inte riktigt räckte till.
Användarvisningsbild
av emwtur
knaasig skrev:Nu är kolvarna fixade, bara vobblande bromsskivor kvar :/
wobblar dom axielt eller/och radiellt ?
(upp/ner eller ut/in)
är det båda sidorna eller bara en sida ?

som vanligt när det gäller Biltema;
är du säker på att du fått rätt grejor?
- har du kvar dom gamla skivorna så du kan kontrollera att måtten i navet stämmer.
/emwtur
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]