Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Håller på att gå igenom bromsarna på bilen. Blir nya ok och belägg i fram.

I bak så verkar p-bromsen märklig. Ibland när man börjar backa efter att ha startat och släppt på p-bromsen så knakar den betänkligt, det knakar till liksom. Har vid enstaka tillfällen hänt att den hänger sig(!), vilket avhjälps av att köra fram en bit och sedan backa igen så funkar det.

Någon som har något tips innan man beger sig till biltema?!

Och en fråga till; det sitter ju bromsrör på oken i bak, kan man ta bort oken i bak för att smörja/motionera oken utan att ta loss bromsrören??
av kaffe_koppen
Det första problemet verkar det som att slit ytorna på dina bromsbackar har lossnat. Dom kilas alltså fast mellan trumman och backen.
Det andra med bromsoken vet jag inte riktigt hur det ser ut, men är det inte broms SLANG, så att du kan röra på oket när du lossat det?
av Per Nilsen
Hadde samme problemet med håndbremsen, slitebelegget på bremseskoene hadde løsnet helt.
Kjøpte nye bremsesko på Biltema, funket helt fint. Husk å slå på trommelen med en hammer for å sentrere
bremseskoene ved justeringen.
av *pettson*
Nej du kan inte ta bort oken mera än att dom går att hänga av ifrån skivorna. Men det räcker för att kunna motionera oken.
av Krickan
Ursäkta, men lånar denna tråden lite.

En klocka ringde nämligen när jag läste detta.
Har också haft problem att handbromsen en gång låste sig, hårt, efter att kört lite fram, lite back och lite fram igen så gick bilen som den skulle, utan låsta hjul, dock med en rejäl smäll när det släppte.
Har även, när man haft handbromsen i, ett ljud som låter som en fjäder som slår tillbaka/drar ihop sig.

Misstänker att jag har samma problem?

Men, vad som är än mer intressant för mig är, eftersom detta hände på höger bak, kan detta vara boven i dramat att min bil fortfarande drar åt höger när man ligger runt 80 och uppåt??

Hoppas någon kan svara, känns helt plötsligt som man har en möjlig felkälla.
av *pettson*
Det är ju absolut inte omöjligt, men det sker isåfall inte helt omärkligt. Om nåt ligger och bromsar såpass att bilen vill ändra riktning så lär det bli riktigt varmt efter en stund. Kör och känn sen efter om det är riktigt hett på den sidan? Men även om inte det är problemet så måste du kika på varför bromsarna inte släppte som dom skulle.
av Krickan
Och det var det. :) Äntligen löst!
Sitter nu nya handbromsbackar och skivor bak och den drar inte ett dyft till höger.
Beläggen hade dock inte lossnat, än, men de satt väldigt löst i kanterna på fästet på båda sidorna.
Ang. varför de hakat sig verkar ha varit en kombination av kyla (skedde i mars) och en ngt. kärvande mekanism, vänster bak tog inte handbromsen alls nu innan bytet, och höger (runt trumman för handbromsen) var något varm när däcket kom av.
Tusen tack pettson och alla andra som svarade i min egna tråd.
Återlämnar härmed denna tråd till ägaren :)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]