Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Har länge haft problem med vibrationer i bilen samt haft oljud när man svänger vänster på senare tid.
Idag åkte vi iväg på en kort utflykt och tyckte det vibrerade lite extra idag.
Framme vid destinationen så började jag kontrollera stagen osv där fram.

Då såg jag att drivknutsdamasken (yttre) på vänster sidan var helt av och en jävla massa olja har läckt ut överallt. Detta är ju knappast bra.

Hur hade ni gjort? Gjort rent å oljat in igen och ny damask eller är det byte av drivknuten som gäller?

Svår/jobbig att byta? Hur gör man på enklaste sätt?

Gäller min Volvo V70 1998...

//Kensy
av timebandit
Hur exakt skall man känna på den? Skall ut å kolla lite mer på den strax...

Var ute å kände på den men kunde inte se eller känna glapp i den faktiskt. Dock så är det mer olja som skvätt än vad jag såg innan. Fälgens insida var rätt kletig den också.

Om jag kör några veckor utan att göra nått, kan jag vänta mig stora problem då?
av dalldall
du kollar knuten genom att köra runt i en cirkel med fulla rattutslag h/v, e knuten kass skall det knacka ganska rejält, även om det inte gör det så mår inte knuten bra av att åka utan damask, låter knuten inget får du ta av den o rengöra/kolla o fetta in igen o ny damask!
av timebandit
Kör jag i en cirkel med fullt rattutslag åt vänster så låter det inte roligt. Det knackar dock inte eller dyligt utan det är ett annat ljud som låter som ett vobblande. Ljudet är lite mörkt i karraktären. Ljudet har varit så ganska länge.

Åt höger låter ingenting.

Lutar åt att jag vill byta knuten än att chansa. Är inte den gamla knuten dålig när man kollar den sedan så har man ju en extra =)

Edit:
Pratade precis med frugans farbror som brukar hjälpa mig i nödfall (som tröttnat att fix bilar). Han sa att det är jäkligt jobbigt att byta knuten och ville inte hjälpa till att byta bara knuten. Sa att det vore enklare å införskaffa en begagnad komplett drivaxel istället på någon skrot men då vet man inte kvaliten på den.

Han nämnde även att man egentligen skall ha ett specialverktyg för att få ut drivaxeln från växellådan? Stämmer detta?
av timebandit
Har ni några utförliga instruktioner hur man går tillväga? Vilka muttrar osv behöver jag köpa nya? Vilka verktyg behövs? Några problem jag skulle kunna vänta mig?
Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]