Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av n0xx
Ja då tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg här också då detta problem driver mig till vansinne.

Det är så att jag har problem med min v70r -98.

När bilen blir varm efter ca 30-40min så bildas det tryck som tusan i kylsystemet..
Den pumpar ut luft genom returslangen ifrån termostathusen in till expansionskärlet..
Och trycker undan vattnet så nivån sjunker..
Så då får jag lufta på locket..

Och när jag stänger av bilen så försvinner all vatten.. förmodling i ångor, för det ökar ingenting på oljestickan.

Sen så ryker det ur oljesticks röret också, och de blir någon slags kondens och bildas en gegga på hela stickan.. Dock inte i oljan. Luktar bensin/avgaser av röken..

Jag har: Bytt termostat, bytt expnasionskärlslock, bytt kylare (då den var otätt, men hjälpte inte).
Gjort rent allt som har med vevhusventilation att göra, bytt oring på oljesticksröret...
Har även trycktestat kylsystemet och det är tätt, och jag har även gjort ett topplockspacknings test..

Innan allt detta så rev jag ner motorn och lämnade in toppen på planing och bytte topplockspackning då den hade gått..

Någon som har en idé varför de bildas ett jättetryck i systemet? Eller varför det ryker ur oljesticksröret? ?:-/

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]