Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chriz82
Okey så har märkt att ratten vid svängning ej går tillbaka "självmant" till ursprungsläge. dvs får dra tillbaka ratten själv. Vad kan detta bero på? Något som behöver smörjas eller något otrevligare? ?:-/

Nån som har någon tanke kring detta?
av *pettson*
Att gissa felet bara rakt av sådär kräver en siare.. lite mera info krävs. Har du kört emot nåt? Hur ser styrvinklarna ut om du kikar på bilen med ratten rakt fram? Hur beter sej bilen vid körning? Går det tungt att styra överhuvudtaget eller är det riktigt bra servoverkan?
Andy1983 skrev:På min Golf med exakt samma symptom var det övre fjäderbenslagringen som var kass
Okey, vad kostade det att fixa? eller fixade du detta själv? Tips på hur man gör detta? 8)
*pettson* skrev:Att gissa felet bara rakt av sådär kräver en siare.. lite mera info krävs. Har du kört emot nåt? Hur ser styrvinklarna ut om du kikar på bilen med ratten rakt fram? Hur beter sej bilen vid körning? Går det tungt att styra överhuvudtaget eller är det riktigt bra servoverkan?
Hey, nej har inte kört emot något. Hur menar du med styrvinklarna? Vid körning så drar bilen något åt höger tror dock hjulen sitter ok har inte märkt nått ojämnt slitage. Är inte tungt att styra. ABS är offline , abs lampan lyser "då och då" kan detta ha någon inverkan?
av *pettson*
Min tanke var att antingen har du nåt som har rubbat din castervinkel i framvagnen. Eller så kan det vara så att du har en trög rattaxelknut. Visst kan ett fjäderbenslager påverka men det är ytterst sällan det blir så drastiskt på en volvo att den inte rätar upp sej efter sväng.
Att bilen drar åt ett håll indikerar ju att nåt är fel även om den inte sliter däck ännu (om nu inte vägen omkring just dina trakter lutar rejält). Gjort en 4hjuls koll på den hos verkstad?

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]