Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av balta
Hej ny här och har lite frågor... ganska så ren när det gäller bilar.. så till frågan

skillnaden på en 2.0 (211hk) och en 2.5 (225hk) liters motor.. förutom hästarna och att dom kommer från olika land, vill säga.
vad är skillnaden på att ha en större cylinder volym ? fördelar o nackdelar ?

sedan om man har en koppling som inte slirar utan mer hugger på dragläge vad är det som strular då ?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Mysko
Rent ryggmärgsmäsigt så känns den större motorn pålitligare. Mindre trimmningsgrad på den, troligen åxå högre vridmomemt.

HK i all ära men det är faktiskt vridet vi har nytta av tex vid omkörningar.
HK har vi nytta av vid toppfart. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Min gamla mor på 61 år hade förut en Opel kadett cab GSI 115 HK 2.0l 8 ventiler.

Hon köpte sig en skoda och på inrådan av mig å min bror tog hon "värstingen" 1.4 l 16 ventiler och 101 HK. Första dagen hon for på jobbet undrade hon vad det var för fel på bilen, hon fick gasa så mycket i en uppförsbacke :)

Så även om det nu skilda bara 14 HK så var vridet ett helt annat i 2.0 maskinen hon haft innan dessutom behöver ju en 4 ventils maskin varvas högre.

Nåja, är mina tankar. Men 2.0 motorn är en 4 cylindrig med turbo eller? Har lite dålig koll på volvo dom sista åren, men fråga mig gärna om B2* motorerna :)
av mcnuggz
2,0 motorn sitter i italien import p.g.a. dom har skumma skatteklasser.. går efter cylindervolym..
2,0 är i stort likadan som 2,3 som sitter i bl.a. svensksålda T5or.. 2,5 sitter i GLT...alla tre alternativen är 5 cyl. och 20 ventiler. finns även 5cyl. 10 ventiler som sitter i 850 SE osv.. men den har jag inte hört så bra grejer om.

det skiljer som sagt några hästar och lite vrid, har inte fått chansen att provköra nån 2,3l än men dom ska tydligen gå betydligt bättre.
om jag ska dra alla över samma kam så rekommenderar jag att kolla att 2,0l motorn är ordentligt servad med olja osv, min olja va inte vacker när jag "drog" ut den med tillhörande klumpar :S
kan iofs vart en slarvig italienare som ägt den...
annars är jag nöjd som fan med den..
av Baltazar
vad menar du med att 2.3 ska gå betydligt bättre ?
Användarvisningsbild
av ketto
skillnaden mellan 2.0 och 2.3 är stakarna bl a. va ja har läst och hört!
Mindre turbo tror ja de oxå va på 2.0
av kaffe_koppen
"sedan om man har en koppling som inte slirar utan mer hugger på dragläge vad är det som strular då?"

Om det kommer olja på lamellerna, kan det "hugga" i kopplingen.
/MVH Steffe
av Baltazar
ok. som sagt aldrig kört en 2.3 l dock en 2.0:an därför jag undra. tycker det var bra klipp i den, faders 9-5 hadde ingen suck, ( 2.3t -05 ) men det är iofs en saab ingen volvo ;)
av mcnuggz
Det kan bero på vem som kör också... när min far tycker att det varvar så är det 10cm kvar till golvet och 3-4000rpm...
av Baltazar
nja var jag som körde saaben .. och den fick vad den bad om .. ingen växling under rödmarkering ;)
av Fixaren
Kikade runt lite här och ser att det nämns i den här tråden att V70 2.0 litersmotorn sitter i italienkärrorna. Men min kärra har en 2.0 och är inte importare. Köpt i sverige och reggad i sverige. Men den verkar vara ganska ensam, de flesta man ser är 2.3L. Tilläggas bör väl att den inte har turbo heller, iaf har jag inte sett nån sån.

Men nu till frågan.. Hur kommer det sig att en 2.0 såldes i sverige?
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]