Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zipper1
På besiktningen fick bilen påbackning på spindelleder som glappade, således byta för att få igenom den. Mekanikerna säger dock att hela länkarmen måste bytas, är det så? Bilen är från 1996.
av Andy1983
Japp, så är det och den är billig på biltema och mycket enkel att byta. Har för mig lite svagt att man ska kunna byta bussningen bara, men det kostar lika mycket med tanke på att bussningen måste ut och in med hjälp av verkstadspress. Byt hela, det är lätt
av *pettson*
96 så måste hela länkarmarna bytas för att byta spindelleder. Det är inga konstigheter för att utföra detta. Glöm bara inte att ställa länkarmen i arbetsläge innan den dras åt. Annars tar du sönder bussningarna inom en väldigt kort tid.
av DrEvilBoy
*pettson* skrev:96 så måste hela länkarmarna bytas för att byta spindelleder. Det är inga konstigheter för att utföra detta. Glöm bara inte att ställa länkarmen i arbetsläge innan den dras åt. Annars tar du sönder bussningarna inom en väldigt kort tid.
Har haft min bil inne för byte av länkarm, funderade på om det är vanligt att verkstäder inte har länkarmen i arbetsläge när de drar åt, speciellt om det inte är en volvo verkstad?
av *pettson*
vet inte om det är vanligare på en del ställen än andra. Mej veterligen skiter även märkesverkstan fullständigt i detta också. Det skulle ju innebära 2 minuters extrajobb att palla under länkarmen på nåt sätt och låta den vara lite belastad när man drar åt så att bussningen töjs lika mycket åt bägge håll.
Användarvisningsbild
av emwtur
Känner man sig osäker så är det väl bara att köra upp bilen på en smörjbrygga eller en ramp
ex http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82790
lossa muttrarna och dra åt dom igen - då är ju spänningen i bussningen borta !
/emwtur
av Jimpen89
emwtur skrev:Känner man sig osäker så är det väl bara att köra upp bilen på en smörjbrygga eller en ramp
ex http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82790
lossa muttrarna och dra åt dom igen - då är ju spänningen i bussningen borta !
/emwtur
Ganska gammal tråd nu men jag kanske har tur :P
Kan man göra som emwtur säjjer, men man gör så redan från början. Alltså man lossar den gamla och sätter dit den nya när däcket är på och bilen vilar på det. Eller sitter allt så hårt när läkarmen är i "arbetsläge" så man måste palla upp framvagnen ändå?

Känner nämligen en som har en ramp och vill slippa ligga och jävlas på garagegolvet där det är trångt och jäkligt 8)
Användarvisningsbild
av emwtur
njae - kan och kan - i teorin kanske det kan fungera men har du minsta glapp i någon annan led så kan hela bilens vikt jobba mot dig...
Jag rekommenderar det inte ....

Å andra sidan - när jag gjorde jobbet på min bil så var jag aldrig UNDER bilen
- hela jobbet gick att göra, sittande på en skön pall, när hjulet var avplockat , det enda jobbiga är att få armen i arbetshöjd - men man kan som sagt dra dom bultarna efter att bilen är nedsänkt ( då får man krypa eller använda en ramp )

/emwtur
av Jimpen89
emwtur skrev:njae - kan och kan - i teorin kanske det kan fungera men har du minsta glapp i någon annan led så kan hela bilens vikt jobba mot dig...
Jag rekommenderar det inte ....

Å andra sidan - när jag gjorde jobbet på min bil så var jag aldrig UNDER bilen
- hela jobbet gick att göra, sittande på en skön pall, när hjulet var avplockat , det enda jobbiga är att få armen i arbetshöjd - men man kan som sagt dra dom bultarna efter att bilen är nedsänkt ( då får man krypa eller använda en ramp )

/emwtur
Okej, då gör jag nog som du säjjer och pallar upp bilen.
Tack för svaret :D

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]