Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krickan
Hej,

En snabb fråga till alla kunniga här.
Har ovanstående bil, som speciellt när man kör över 70, drar åt höger.
Det känns som jag hela tiden får sitta och svänga vänster, och märkte igår efter en tripp på tio mil att oket på vänster fram var varmare än höger fram. (Bakoken är riktigt kalla)

Min tanke är att det borde väl inte dra åt höger, utan vänster om det ligger på på vänsterdäcket? Eller tänker jag helt fel?

Kan även tillägga att jag har haft bilen på hjulinställning nyligen, men det avhjälpte inte problemen.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av goransson89
ligger bromsen på på vänster sida så borde bilen dra åt vänster. Har du samma däck runt om? Samma profiler och fabrikat? Rätt lufttryck? Inga skador i däcken? Kolla efter glapp i spindelleder,styrleder, bussningar osv.
av *pettson*
vet inte om du gjort några jobb. Men kontrollera om subframen sitter korrekt överhuvudtaget.
Det brukar inte vara ovanligt med att subframen sitter några cm snett och därmed svänger hela axeln åt sidan. Att ena sidan är varmare än andra beror mestadels på att du hela tiden korrigerar åt det hållet. Det är inte speciell stort mellanrum mellan skiva och belägg så därmed kan skivan faktiskt nudda beläggen om man ligger i sväng hela tiden.
av Krickan
@goransson89: Ja, det sitter samma däck runt om, helt nyköpta i år, lufttrycket kollade jag senast i lördags och då var det något ojämnt, men efter att ha rättat till det har jag fortfarande problemet. Kan även tillägga att problemet även fanns med vinterdäcken, även de av samma märke/modell. Ska kolla dina tips om glapp, men enl. Volvo (bad de kolla om något var felaktigt i framvagnen när jag hade den inne) så var det bara de utbytta länkarna som var konstiga i framvagnen (se nedan).

@Pettson: Själv har jag inte gjort några jobb, men hade den inne på byte av länkarmarna till stabiliseringsstagen fram då de glappade. Problemet fanns både innan och efter.
Du får gärna förklara för en novis vad subframen är, inte så jättehaj på bilar, men vill gärna lära mig mer.

Kan ju även tillägga att den "smäller till" när man har fullt rattutslag, vet inte om det kan ha något sammanband, men lika bra att ge så mycket fakta som möjligt.

Ok, då ska jag kanske inte bry mig om bromsen så mycket heller innan jag kommit vidare.
av *pettson*
Tänk dej att det sitter en fyrkantsram under bilen. I varje kortsida av ramen sitter ett hjul fast. När man kontrollerar toe på bilen så kontrollerar man att hjulen har rätt gradtal in mot eller ut ifrån varandra. Därmed är allt bra.
MEN så är det inte riktigt. Egentligen ska man kontrollera att axlarna står 90grader mot en tänkt linje igenom bilens längsriktning. Detta eftersom axlarna kan hamna snett mot denna linjen. För att visualisera hur jag menar: Tänkt dej en skrinda för barn som man drar. När man drar i dragstången åt sidan så vrider sej hela framaxeln. Likadant går att göra med subframen utan att TOE förändras. Det gör alltså att toe är korrekt men att hela axeln styr åt ena eller andra hållet.
av Krickan
Tack för förklaringen, nu tror jag jag förstår.
Nu kommer då nästa fråga, hur ser man om den sitter rätt? Finns det någon slags markering? Gör man kollen rent visuellt eller måste man mäta in det?
av *pettson*
Ta en kontroll genom att jämföra skruvplaceringarna mot brickorna. Om brickorna är på helt annan plats än skruvarna så är det problemet. Skruvarna ska sitta i centrum av varje bricka. Skruvarna jag pratar om är dom 4 som håller hela ramen.
av Krickan
Tackar Tackar Pettson
Får bli till att hissa upp bilen i helgen och titta efter.
Om de ligger fel, är det enkelt att åtgärda, typ lossa skruvarna och dra det rätt, eller behöver man göra något större ingrepp för att få det på plats?

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]