Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

.... det är en 855:a med 2,5 l automatlåda, 1995:a .... jag misstänker att det är en 10 ventilare med svaga motorn... 106Kw (144hk)
Har hört så mycket negtivt om just den motormodellen.

Kan någon som har en sådan övertyga mig om att det är ett "vettigt" köp...
Tänkte montera en dragkrok på den, men inte med avsikten att dra husvagn utan oftast mindre släp.
Hur är det med bränsleförbrukningen på en sådan? jmf med GLT och T5 tex.... lägre? högre kanske?

Vad bör jag kika extra noga på när jag ska åka och titta på bilen?
Barnsjukdomar? Andra "klassiska" 855-fel?

Enligt säljare är bilen redo för 18.000 mils servicen, vad bör jag se upp med som bör bytas vid denna tidpunkt?
Säljaren säger att packboxen är bytt nyligen och det är ett av volvos klassiska fel, stämmer det? Finns det fler saker jag bör kolla upp?
(Förutom rost förstås =) )
Tja!
Jag har en -98 år's V70 med 2,5 l, 10v, 144hk motorn och manuell låda.
Och jag har inget negativt att säga om den motorn.
Min bränsleförbrukning ligger imellan 0,7 - 1,0 beroende på körsätt och om jag drar släpkärra med den.
Ang. vad som är extra viktigt att titta på vid ev. köp det vet jag inte direkt.
Finns säker nån annan här på forumet som kan guida dig om detta.
Mvh Jonas
EAQ17 skrev:.... det är en 855:a med 2,5 l automatlåda, 1995:a .... jag misstänker att det är en 10 ventilare med svaga motorn... 106Kw (144hk)
Har hört så mycket negtivt om just den motormodellen.

Kan någon som har en sådan övertyga mig om att det är ett "vettigt" köp...
Tänkte montera en dragkrok på den, men inte med avsikten att dra husvagn utan oftast mindre släp.
Hur är det med bränsleförbrukningen på en sådan? jmf med GLT och T5 tex.... lägre? högre kanske?

Vad bör jag kika extra noga på när jag ska åka och titta på bilen?
Barnsjukdomar? Andra "klassiska" 855-fel?

Enligt säljare är bilen redo för 18.000 mils servicen, vad bör jag se upp med som bör bytas vid denna tidpunkt?
Säljaren säger att packboxen är bytt nyligen och det är ett av volvos klassiska fel, stämmer det? Finns det fler saker jag bör kolla upp?
(Förutom rost förstås =) )
:-)-) Hei på deg jeg kan medele fra Norge,har en 850 gle 93 mod med denne motoren man gir,og er meget godt fornøyd med denne!! :-)-) Meget dravillig,og sprek har gått 263.000km og bruker godt under litern på mila!!Har ellers ikke noe negativt og si om denne vogna!! Volvo for life!! :mrgreen:
Jag tycker att du ska provköra en 850 med manuell låda innan du bestämmer dig för en med automat. Automaten är tyngre, törstigare och har sämre prestanda än den manuella varianten. Personligen hade jag aldrig köpt en 850 med automatlåda.

Om du tvunget måste ha automatlåda i bilen så rekommenderar jag dig en v40.
Jag tycker att du ska fortsätta provköra en 850 med automat låda.Automaten är bekvämare, växlar vid rätt varvtal och har tre lägen från vinter , ekonomi samt sport än den manuella varianten.Personligen hade jag aldrig köpt en 850 med manuell låda.Ett jädra skrapande och huggande i lådan på många manuella 850.Kör själv som ett svin emellanåt och den automatlådan har fungerat klanderfritt i måååånga mil nu.
Om du nu inte gillar att köra omkring och dra i pinnen förstås ... :D

Om du tvunget måste ha automatlåda i bilen så rekommenderar jag 850 GLT / Turbo.
Har kört farsans 850 -97 med 10v motorn och automatlåda.
Tycker den går riktigt fint, och lådan funkar bra ihop med den också.

Ska du inte köra som en blådåre så är det inget fel på motorn eller effekten.
Jag körde runt 1l/milen med den då, har inte färddator så jag räknade på ett ungefär mellan tankningarna.

Varför inte provköra en bil och känna efter själv vad du tycker om den.
jag har en 850 170hk med manuell, och körde kompisens 850 140hk automat från elmia. (hade väl en resa på 30-40mil iaf) Och det är något jag INTE rekomenderar, går jätte segt jämför med 170hk, framför om du vill upp i lite högre farter, "kickdownen" är värdelös, varvar mer, men händer inget? (iaf i farter över 120) Blev ifrånåkt av en s40 1.6flexifuel =( haha. men det är ju upp til var och en, kör du lungt och försiktigt är det är helt okej bil faktiskt :) som andra sagt, skönt med automat. vad du bör kolla är väl kvitto på vevaxel täningen så det verkligen är bytt, rost/lacksläpp på bakskärmar, och nederkant på framskärmarna, öppna bakdörrarna och kolla efter rost i bakkant vid tröskeln. Kolla så larm och centrallås fungerar, handbroms, och så alla lås fungerar. :) Men det borde ju inte vara nå större bekymmer för en bil som gått så pass lite. men du har iallfall lite och gå på. Finns säkert mer som folk kommer på, jag kan tillägga saker senare om jag kommer på nått. Men som dom andra också sagt. Provkör lite olika 850. Så du får testa lite olika :)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]