Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Ska till och byta låda på min volvo 850 -95. Har hittat en billig m56h med utv. 4,00 som ursprungligen suttit på en s70. Grejen är ju den att jag måste ju konvertera både slavcylindern och ta signal till hast. mätare från ABS då jag har givare I LÅDAN, och en utvändig slav på lådan som sitter där nu.. Så, min fråga är, mer exakt hur bär man sig åt, bara klippa och skarva med vä. hjulgivare eller går det att skarva in på kablar som går in i boxen? (färger på dom?) Och finns det slang att köpa färdig till slaven? Och är det samma slav...? Är mycket tacksam för svar!
MVH
av *pettson*
Volvo har en ombyggnads sats du kan inhandla till just slaven så den lär inte vara ett problem, fråga i reservdelsdisken.
Elen är väldigt enkel. Skarva in dej på VÄNSTER framhjul genom att dra kabeln rakt upp och gå på vid styrdonet.
Är det samma slav på min äldre låda som i den lite nyare som jag tänkt inhandla...? om inte bör jag nog se efter så slaven medföljer! :)
Och, drivaxlar och allt sånt kravs runt lådan, passar det? många frågor, men är novis inom ämnet "mitsubishilådor". :)
Tack än en gång...
av *pettson*
Nyare lådan med invändig slav har samma typ som finns tillgänglig från 1998 i 40 serien. En ombyggnads sats finns för att ta bort skrammel ifrån urtrampningslagret. Samma sats används då för att konvertera din bil så att hydrauliken passar på urtramplagret. Drivaxlarna passar rakt i. Själv kör jag med låda från 2002 på min 850T5 1994.
Man bockar och bugar! :)
En snabb fråga till, vilket är det smidigaste sättet att byta låda på...? Att ta ner hela subframen, eller att släppa på den på endast vä. sida?
Då jag INTE har tillgång till lyft, men "smörjgrop", känns det som om det blir lättast att endast släppa ner den på vä.sida..?
Du, som antagligen bytt låda, (då den kom från -02) kanske ville dela med dig av dina erfarenheter kring detta? :)
Och, motornords h-profils stakar, ris eller ros? Eller ska man satsa på SPM då han även säljer sotningssatser som jag lär behöva om vevstaksbyte skulle bli aktuellt, och kanske få tillgång till någon slags mängd rabatt! :-)-)
Tack igen ..
av *pettson*
Du lossar enklast allt på vänster sidan. Tiltar sen ned subframen och byter lådan.
Ingen aning om hur motornords stakar är. Jag kör med parners utan några som helst problem. Sotningsatsen är även den ifrån parner. Har monterat ett 15 tal packningssatser och 9 omgångar parnerstakar totalt utan problem.
Är det att rekommendera att samtidigt byta ringar eller är honing(stavning?) ett måste vid ringbyte?
Då jag inte tänker lyfta ur motorn, utan bara lyfta toppen och ta ner tråget känns inte honing aktuellt..
Tack å bock. :)
av *pettson*
Om du ska hona så byter du alla ringarna. Om du INTE ska hona så byter du INTE toppringen. Den gamla toppringen får sitta och så sätter du nya ringar nedåt. På så sätt har du en inkörd ring så inte oljeförbrukningen ökar.
av *pettson*
Sittidik skrev:En sista fråga angående spm, går det att montera dom stakarna utan att slipa ur i loppen?
Mycket tacksam för alla svar...
Jadu.. jag har iallafall inte slipat ur mina lopp nånting, allt fungerade kalas direkt.. Medans andra inte lyckats utan. Så det verkar bero på hur låga fodren är.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]