Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#272695
Hej

Tänkte kolla om någon har haft samma fel på sin bil och kanske kan komma med någon ide om vars felet kan vara.

Har fått upp motorelektronik lampan på instrumentbrädan.

Bilen går inte lika bra längre, men den kommer upp i värme som den ska.

Var och besiktade bilen, och alla värden är för tok för höga, samt att lamban är under 0,80, de svart ryker när jag gasar till. så min misstanke är iaf att den går fet, och mycke.

Är det någon som kan tänka sig ha en ide om vars man ska börja, vet iof att man skule behöva läsa av felkoder, men vill helst undvika detta så länge de går, har ingen lust att betala 1200kr för att läsa av felkoder.

Der gäller en Volvo 855GLT 2,5 -96

Tacksam för svar ganska omgående.

mvh Håkan
Senast redigerad av 1 SmileRacer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SmileRacer
#272708
Måste lämna in bilen till någon som har en OBD-II läsare, kan inte läsa av som på gamla bilarna.

får kanske skulle testa biltemas avläsare, den betalar sig ganska omgående, är svindyrt att bara läsa av koderna i sthlm. tar väl en 10 min kan jag tänka mig, och har fått pris från 500 till 1200kr... bara för att läsa av koder... *jisses*

Mvh Håkan
Användarvisningsbild
av SmileRacer
#272709
Kalle001 skrev:Jag var in på mekonomen och betalade 200kr för att dom skulle läsa av felkoden
vore kanoners om de kunde göra för de priset...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#272713
Och det är en 850 -96 vi pratar om?

Betala vad det kostar att läsa koder eller betala fyra gånger så mycket för att byta delar på måfå?

Du skulle iofs kunna mäta lambdasignalen. Om du har svart, grå, och två vita mäter du mellan svart och grå med motorn varmkörd och på tomgång. Då ska spänningen ligga närmare 1 volt (0,7-0,8) när den är så fet. Låg signal (0,1-0,2) betyder att sonden säger att motorn är mager, och då ljuger den. Ligger den runt 0,5 volt är det avbrott.
Du ska mäta med kontakten inkopplad, det enklaste är att sticka in ett par knappnålar genom tätningen där kablarna går in i kontakten. Kontakten hittar du förresten ovanpå växellådan, ta bort förvärmningsslangen.
Användarvisningsbild
av Phantom
#272758
Bilprovningen läser ju numera felkoder från bilen :idea:
När jag själv inte hade läsare så åkte jag till Bilia Täby, och de läste ut mina koder utan kostnad. Efter det så bjöd jag grabbarna på lite fikabröd som tack för hjälpen.
Många bilverkstäder har möjlighet att läsa ut koder och kostar ofta inte mer än några hundra. Det högre priset kan bero på att de gör en lite djupare felsökning.
Kolla även om det finns någon i din närhet som kanske har en felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av SmileRacer
#272762
jasså, gör bilprovningen detta, varför erbjöd inte besiktningsmannen detta då?

Får kolla runt lite vad olika firmor tar, kanske får köpa en egen instället.

//Håkan
Användarvisningsbild
av SmileRacer
#272776
de var som fan. Synd att man inte var på nån av de i sthlm då, var i vinsta... hehe..

aja, kanske ska låta dem ta en koll av koderna... Tackar

Snälla tänk på att inte citera hela tiden utan använd Besvara eller Snabbsvar istället så blir det mera lättläst i tråden/Grammse

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]