Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stråle
När jag köpte ett simons 2,5 tums system till min V70 och monterade det så lade jag märke till att det är en övergång till original dimention ca 47 mm en bit efter katten men utloppet från densamma är betydligt grövre.
Pratade med en kille på meconomen om att byta den biten med till 2,5 tum men han avrådde mig och sa att jag skulle mista bottenvrid på lågvarv om jag gjorde det,
Är det någon här som har någon erfarenhet av vad som händer om man byter ut den biten av röret och låter motorn andas ut ordentligt.. fördel.. nackdel ??

MVH / Stråle.
Användarvisningsbild
av Nexus
fattar inte riktigt vart du menar utan att orka glo under min bil. finns ju de som sätter 3" downpipe för att bli av med varma avgaser från turbon så att sätta 2,5" en snutt kan knappast påverka bottenvridet anser jag
av stråle
På en turbomotor gäller det att bli av med avgaserna så fort som möjligt det är jag medveten om..
Men jag har en chippad sugmotor och min tanke var att kapa originalröret från katten och svetsa dit ett 2,5 tumsrör.. men då det är lite komplicerat med lite böjar att göra ville jag bara höra om någon gjort det innan och vilka erfarenheter dom har.. Rörlängden att ersätta är ca en meter så visst måste det göra skillnad..
Användarvisningsbild
av Claes74
ett mer öppet system gör att du förlorar kraft på låga varv men tjänar på höga, bäst effekt får du givet vis genom att flödes testa och porta toppen oxå.

men som sagt hur skall du använda bilen? till och från jobbet, handla, hämta barnen etc så rekomenderar jag att du behåller systemet precis som killen på mekonomen sa. ett trångt främre rör och öppen bakre del ger bra register i båda ändar

Claes
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]