Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#264703
Hej Volvogöbbar! (Och alla ni andra) :wink:

Har genom åren haft flera volvomodeller, och nu senast en 850 Glt 170hk.
Denna bil har alltid fått service, oljebyten och underhåll. Motorn gick också
mycket bra och var pigg. Aldrig några missljud eller konstigheter. Gött.

Det enda negativa har varit att 170hk-motorn i kombination med den sköna
automatlådan resulterat i relativt hög bränsleförbrukning. Aldrig under 1 liter.
Blandad körning har legat runt 1,2 - 1,4. Packbox mellan motor och låda fick
bytas en gång, men har förstått att detta är en svag punkt på alla 850.

Nu vet jag att det skiljer lite på motorerna mellan vissa årsmodeller. Men om
vi tänker oss åren 1995 - 2000. Allt gäller bilar/motorer i normal körning.

Vilken motortyp går längst och håller bäst ?
Vilken motortyp kräver minst reparationer ?
Vilken motortyp fungerar bäst till automatlåda ?

Och sist en liten överkurs. Vilken motor går egentligen
snålast i verkligheten under normal - medelhård körning ?
Senast redigerad av 1 Volvosson, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#264711
Vilken motortyp går längst och håller bäst ?
Det är samma motortyper med samma utförande på materialet. Det som ev skiljer beroende på modell är programvaran som blir bättre ju nyare. När vi hoppat fram till 99-00 kom det nyare material i form av en helt ny motorstyrning, även växellådan blev ett nytt utförande på så sent. Men ändå skiljer det, 10 ventilaren tas det ut minst effekt i och den slits således mest avseende kolvringar/lopp. Lagermässigt skiljer inget på modellerna.

Vilken motortyp kräver minst reparationer ?
Samma grundserie, samma behov. Ingen av dom är egentligen den typiska typen man ständigt reparerar.

Vilken motortyp fungerar bäst till automatlåda ?
10v eller turbo. Baserat på det bra vridmomentet på 10v på lågvarv. Samt en orginalturbos tidiga laddning.

Och sist en liten överkurs. Vilken motor går egentligen
snålast i verkligheten under normal - medelhård körning ?[/quote]
10 ventilaren... Om du kan tänka dej att köra med insidan samt ett chip och ändå ha bråttom är även turbo ett alternativ. Dock är turbon felaktigt använd en bensinslukare.
#264753
pettson, du skrev: I 10 ventilaren tas det ut minst effekt, och den slits således mest..
Förmodar här att du menar; Slits således MINST.. (eller?)

Hursom. Enligt gammalt tankesätt så borde (iaf teoretiskt) en svagare sugmotor gå
längre än en överladdad version. Men som sagt, det är era kunskaper som ska fram nu.

10 ventilaren är tydligen ett av dina val i kombination med automat. Blir en 10 ventilare
då märkbart bättre i ekonomi jämfört med 20 ventilare 170hk med automat ?

Kan du utveckla det där med chipet och turbon ?
#264884
MINA teorier:
1) Ju mer hästkrafter man plockar ur en motor -desto mer slits den - givet att allt annat är samma.
sedan gör man en hel del åtgärder för att plocka ut mer hästkrafter- dessa har oftast en negativ effekt på livslängden.
alltså - det spelar mer roll om ägaren plockar ur hästkrafterna än om dom finns där.
2) ju mera grejor - desto mer som kan krångla. underliga grejor för att få ut effekt eller körbarhet - påverkar oftast livslängden negativt.

vilken som passar bäst till automat? - tja vad skall du ha bilen till ?
busa ? dra husvagn ? - bättre välja motor efter det än det faktum att du har automat,
speciellt om du har en adaptiv låda som anpassar sig efter din körning.
/emwtur
av *pettson*
#264890
Volvosson skrev:pettson, du skrev: I 10 ventilaren tas det ut minst effekt, och den slits således mest..
Förmodar här att du menar; Slits således MINST.. (eller?)

Hursom. Enligt gammalt tankesätt så borde (iaf teoretiskt) en svagare sugmotor gå
längre än en överladdad version. Men som sagt, det är era kunskaper som ska fram nu.

10 ventilaren är tydligen ett av dina val i kombination med automat. Blir en 10 ventilare
då märkbart bättre i ekonomi jämfört med 20 ventilare 170hk med automat ?

Kan du utveckla det där med chipet och turbon ?
Visst har du rätt.. det ska vara MINST. :oops:
Det handlar inte om att motorn är svagare i sej vid mitt val. Det handlar om att motorn med laddtryck slits koniskt i cylindrarna. Vid drygt 40.000mil skiljer det upp till 1,5mm mellan vändkantens undersida och en osliten punkt i cylindern. Det problemet har inte en motor utan överladdning förräns många många mil senare om man nu inte använder konstig olja eller nåt, eftersom kolvringarna inte pressas ut på samma sätt mot cylinderväggarna. Jämför vi sen två sugmotorer (170 resp 140hk ) så är det så att dom har ungefär samma vrid men 140hk maskinen hämtar ut sin effekt tidigare och med en helt annan form på vridmomentskurvan än 170hk maskinen, detta gör den lämpligare att använda till automatlåda.

Jo det där med turbo ja..
Orginal så får du fullt laddtryck vid drygt 2200rpm med en 850T. Det är ett problem då du inte vill ha laddtryck jämt. Det kostar dej bensin, onödig bensin.
Använder man ett av dom vanligare chippen så flyttar man laddtrycksvarvet lite grand. Samt att man jämnar ut bränslekurvan riktigt rejält.
Kör man t.ex KLR så skiljer det enormt. Orginal brukar en landsvägsmil på min teststräcka ligga på ca 1.12 l/mil om vi kör 60 testmil för att få med så mycket variabler som möjligt. Vi pratar då normal sommar med sommardäck och runt 20 grader ute. Jag har förvisso bara testat av 5 850T på sträckan men det är iallafall snittet jag fått, det är mycket små variabler som t.ex 1.08 och upp till 1.15 osv.
Monterar vi KLR chippet och gör motsvarande resor för att kunna jämföra så har vi i trakterna kring 0,88-0,93 istället. Chippningen fungerar bara som bränslebesparing tills vi ger mera än 75% gas eller om vi ger full gas snabbt. Då dubblar vi orginalladdet istället och vi får då ut 285hk enligt uppgift istället för dom uppgivna 225 som det är orginal.

Så rätt chippad turbo ger dej bra bränslebesparing jämfört med då orginalturbo. Men jag vidhåller fortfarande att man ska köra en 140hk maskin om man vill glida och ha bil utrustad med automatlåda till rätt bränslemängd.
#264901
Mycket intressant med alla åsikter som börjar rulla in :)

Bilen ska brukas på normalt vis. Oftast resor på några mil, men ibland även längre resor. Några gånger om året kanske en kärra kopplas på kroken. Vill kunna ligga i 100 - 120 km/h på vanlig landsväg utan att bilen blir överdrivet törstig. Min erfarenhet av Glt/170hk/automat är att den måste gubbköras i 70 - 80km/h om förbrukningen ska hållas nere. Så fort man håller medelhastighet över 100 så ökar förbrukningen markant. Likadant vid lätt sportig eller sportig körning. Och givetvis än värre vid hård körning. Mitt körsätt är väl annars ganska lugnt eller normalt. Men ibland så vill man ju gasa lite, eller hålla hyffsad marschfart på vägen. Däremot finns inget intresse av att varva över 5000 varv. Inträffar bara nån enstaka gång vid kickdown och omkörning.

Ja, då verkar det iaf tydligt att de överladdade maskinerna tar mer stryk. Helt klart vid hård körning, men kanske även lite vid ett mer normalt brukande. En frisk 10 ventilare låter nästan som det vettigaste alternativet. Men de här framkommna teorierna om turbomotorn och de olika chipen är också tankvärt. Just det att man med rätt chip kan köra snålt till vardags - Och ändå ha en stark, snabb och törstig reket när man väl trycker gasen i botten.

Ungefär som: Nya B18 motorn - För sääkrare omkörningar :wink:
#265333
*pettson* skrev:Det handlar om att motorn med laddtryck slits koniskt i cylindrarna. Vid drygt 40.000mil skiljer det upp till 1,5mm mellan vändkantens undersida och en osliten punkt i cylindern. Det problemet har inte en motor utan överladdning förräns många många mil senare om man nu inte använder konstig olja eller nåt, eftersom kolvringarna inte pressas ut på samma sätt mot cylinderväggarna.
Sen så ökar ju även slitaget pga att volvo valt korta staktar vilket ökar risken för brytning och ovala lopp.
av *pettson*
#265354
Marlboroman skrev:
*pettson* skrev:Det handlar om att motorn med laddtryck slits koniskt i cylindrarna. Vid drygt 40.000mil skiljer det upp till 1,5mm mellan vändkantens undersida och en osliten punkt i cylindern. Det problemet har inte en motor utan överladdning förräns många många mil senare om man nu inte använder konstig olja eller nåt, eftersom kolvringarna inte pressas ut på samma sätt mot cylinderväggarna.
Sen så ökar ju även slitaget pga att volvo valt korta staktar vilket ökar risken för brytning och ovala lopp.
absolut.. tyckte bara den delen var överkurs.. :-)-) finns även andra parametrar naturligtvis..
#265356
Claes74 skrev:Min 2,5T vill ha ca 1,02 stadskörning.

Claes
Intressant. Min likadana motor men med automat och fyrhjulsdrift vill ha runt 1,4 liter milen då. Undrar vilket som får mest effekt på förbrukningen, byta bil eller flytta till jönköping? :wink:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?