Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har ett irriterande problem med bilen.

Den röda dioden brevid klockan som lyser när det är mellan -5 och +2 grader slutar inte lysa när man stänger av bilen och låser den. utan den fortsätter att lysa. för att få dn att slockna måste jag koppla bort en batteripol först då slocknar dioden.

är orolig för att batteriet kommer att laddas ur om man inte gör någonting åt det.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel och hur man kan åtgärda det?

/Magnus
troligtvis är det någon form av överledning- och om du inte märker några andra saker som får ström - så är det nog i själva temperaturmätaren,
En lysdiod drar normalt ca 20mA - alltså 0,02 Ampere - ditt batteri är på minst
50 Ah så det kommer att räcka i 2500 timmar - lysdioden som sådan är ingen orsak att dra ur något batteri !

EDIT:
i slutändan får man väl kolla med en amperemeter och koppla ur grej efter grej - om det är ett problem !

/emwtur
Tack för svaret
Ska mäta lite när jag är på jobbet där vi har utrustning för det.

Kan det vara något relä som styr detta? min fundering är om något relä hänger sig i öppetläge så att denna diod och temp mätare är på även fast den ska vara avslagen.
Är det någon som vet om denna funktion styrs med ett relä och i såfall vilket.

/Magnus
apradar skrev: för att få dn att slockna måste jag koppla bort en batteripol först då slocknar dioden.
om du sätter tillbaka batteripolen så är dioden fortfarande släckt ?

på min 940 ligger den mätaren på radioläget på tändningslåset - kan ju vara något att kolla
(tändningslåset alltså)

/emwtur
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]