Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doubleuu
Skulle åka ifrån jobbet idag och fick inte ut bältet.
Rev bort plastkåpan som täcker över rullen och lyckades efter en halvtimmes pysslande få ut bältet genom att dra samtidigt som jag snurrade på rullen. Tyvärr var det en engångsförteelse och nu får jag varken ut eller in det. helt stumt (och jävligt svårt att andas när jag har det på mig :) )

Antar att det inte är nåt att göra åt? Bara att köpa på skroten och byta det.

Så hur byter man då ett bälte? verkar vara rätt krånglig mekanik det där. :roll:

/V
av femansväxel
Skulle inte rekomendera att byta bältet själv eftersom att du antagligen har sidokrock skydd. Jag lämnade in min bil när mitt bälte gick sönder på förarsidan. Jag fick ge 2 200 för allt ihop. nytt bälte plus arbetet.
av volvomicke
Undrar oxå lite över att byta bälte, tyvärr så har min hund bitit av förar bältet idag, har en 855 t5 -94, sitter väl sidoairbag på dem, men finns de inge sätt att byta själv? airbag lampan lyser redan i instrument panelen eftersom förra ägaren var å pyssla me nått vid ratten, om den lyser är inte hela airbag systemet inaktiverat då?
av Norsken
tror ej att det sitter airbag där.men förmodligen en bältessträckare! så man ska nog vara försiktig med det dära. lämna inom du inte är säker pådin sak!
av volvomicke
okej, får ta en snabbkik på de å avgöra om de går att göras själv, har lite kontakter som är bilmekaniker å så har man ju alltid reparationshandbok, annars får de lämnas in.
av PDK
Det är väl bara köpa ett på skroten?

Koppla ifrån batteriet på bilen, vänta en 10min, plocka ut hela stolen.
Sitter med fyra st 14mm bultar och bältet sitter fast med 12mm i stolen. Och en kontakt som kopplas ur under stolen. Ta det lugnt bara när man lyfter ut stolen så du inte slår i sips-sensorn bara. Lyfta loss plasten som sitter på sipsen också om du inte kommer åt bulten på vänster sida.

Hade inga problem när jag kollade mitt bälte på förarsidan samtidigt som jag åtgärdade stolvärmen.
av volvomicke
jodå ska köpa ett på skroten imorgon, kosta runt 500-lappen, okej tack så mkt för det utförliga svaret :D
blir att åka hem ifrån norge å skruva :D
av *pettson*
Lite kul att höra att det kostar 500kr. Airbags och bälten med pyrosträckare är strängt förbjudet att sälja för skrotarna. :wink:
Användarvisningsbild
av jockas
*pettson* skrev:Lite kul att höra att det kostar 500kr. Airbags och bälten med pyrosträckare är strängt förbjudet att sälja för skrotarna. :wink:
Helt rätt, tuvärr måste jag nog säga. Finns en del pengar i airbags och när dom inte finns att köpa för vettiga pengar blir dom stulna ur bilarna istället :(
av volvomicke
jockas skrev:
*pettson* skrev:Lite kul att höra att det kostar 500kr. Airbags och bälten med pyrosträckare är strängt förbjudet att sälja för skrotarna. :wink:
Helt rätt, tuvärr måste jag nog säga. Finns en del pengar i airbags och när dom inte finns att köpa för vettiga pengar blir dom stulna ur bilarna istället :(

okej, men de var en pyrogaspatron med till bältet iaf :D fast när man sitter å läser i haynes boken så skriver de en hel hög me varningstexter att man helst inte ska byta bältet själv utan lämna till volvo verkstad, och kollade nu, de va visst inte hunden som bitit av bältet utan de var avklippt :shock: om airbagen i ratten är bortplockad syns de? för SRS lampan lyser i bilen, för den förra ägaren hade plockat bort ratten för å fixa nått så han, kanske så att han monterade bort airbagen ??:-/
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]