Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
#261832
Har en Volvo 850 gle -93 med 2.5 10ventiler.
Vid kallstart vill den inte gå på tomgång, utan man får ge gas för att hålla den vid liv.
Efter ca: 1 minut går den som den ska.
Vart ska man börja leta ?

Borde ju inte vara tomgångsmotor, då borde den ju strula även varm ?
Någon Tempgivare ? (Tempmätaren visar ok)
Hur chokar en 850 ?
Användarvisningsbild
av Anders E
#261963
Dålig jämförelse men om du ha nån typ av kondens som fryser fast tomgångsmotorn
så lossar detta vid varm motor. Testa att spruta in typ WB-40 och se om det kan hjälpa.
Min 945:a började så vid kallstart i minusgrader och det försvann när jag smort upp det.
av Järven
#263265
Så då var tomgångsmotor, flamfälla, spjällhus, och det runt om kring rengjort.
Välbehövligt, allra helst flamskyddet.
Hittade en trasig gummimuff bakom flamfällan, fixade tillfälligt med vulktejp.
Nu finns det tomgång, ligger på ca: 500-700 varv/m kall motor.
Fortfarande i lägsta laget.
av Järven
#263591
Läste ut felkoder i A2 utaget.
Fick 1-2-1 vilket ska betyda:

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Har min bil Fenix 5.2 ?
Är det Lufttrycksgivaren som sitter under plåten ovan kylaren ?
Kanske den trasiga gummimuffen vid flammskyddet som gett felsignalen i så fall.

Fick även 1-2-2 på A7 vilket ska betyda:
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Fel på tempgivaren eller thermostaten ?
Vart sitter tempgivaren ?
av Järven
#263866
Felet avhjälpt.
Det var tomgångsmotorn som kärvade.
Testade att köra den med ström från en batteriladdare samtidigt som jag
hjälpte sliden med en plastbit tills den lossnade.
Mycket 5-56 krävdes för att få den att gå lätt.
av *pettson*
#263938
Järven skrev:Felet avhjälpt.
Det var tomgångsmotorn som kärvade.
Testade att köra den med ström från en batteriladdare samtidigt som jag
hjälpte sliden med en plastbit tills den lossnade.
Mycket 5-56 krävdes för att få den att gå lätt.
Modigt gjort. Dom är puls styrda..
Men iof ska dom naturligtvis gå lätt. Nu när du lossat allt med 5-56 kanske du kan använda nåt permanent och ha i så slipper du göra om det om 14 dagar?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]