Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nille850
Jag har en Volvo 850 2,5 20v -92 som jag har några frågor om:

Fråga 1. När jag ska starta bilen när det är från +4 och neråt så startar bilen men dör direkt. Efter 20 - 30 försök så hör jag ett surrande ljud från motorrummet, lär var bränslepumpsrelät, och då startar bilen. Jag bryggade bränslepumpsrelät och fick det omlödt (Alla lödningar). Men när jag satte dit det så var det samma visa.

Fråga 2. Ibland när man kör bilen när den är kall så kan den bara tvär dö och sen så startar den, och så håller den på så där några gånger och sen funkar allt som det ska.

Fråga 3. Fläkthastigheten på en 850 är ju graderad från 0-4 och läge 0, 1, 2 och 3 funkar fint men när jag slår på läge 4 så dör i regel fläckten.

Fråga 4. Ibland så börjar lampan för ABS att lysa och ABS-funktionen slutar att fungera.

Fråga 5. När det är minus grader ute så blinkar "Vinterläges lampan" till automatlådan, Men om jag nollar lampan genom att starta och stänga av bilen 6 gånger så slocknar den.

Igår så läste jag av alla felkoder och jag bör väll tillägga att motorelektroniklampan lyste innan. Jag läste av koderna två varv och nollade systemet då slocknade motorelektroniklampan och har varit släckt nu i 13 mil.

Det här är koderna jag fick fram före att jag hade nollat:

Sockel A1

1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

3-1-3 Signal från växellägesgivaren felaktig

Sockel A2

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
ABS och antispinn system (TRACS)

Sockel A3

1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Sockel A6

1-4-3 EZ 129K - Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
EZ 116k - REX: knackgivarsignal saknas eller är felaktig

3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

4-1-1 Spjällägesgivarsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

Sockel A7

1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

Nu 13 mil senare så fick jag fram dom här koderna:

Sockel A1

Sockel A2

1-1-1 Ingen felkod

Sockel A3

Sockel A6

1-1-1 Ingen felkod

Sockel A7

1-1-1 Ingen felkod
Användarvisningsbild
av nille850
Skulle någon kunna komma ed några tips och råd om varför jag får dessa felkoder och vad jag ska åtgärda för att denna pärla ska bli som "NY" igen, det är ju faktist en Volvo och då är det ju värt att lägga ner lite kärlek på den. Plus att jag älskar denna bil.
Användarvisningsbild
av nille850
Snälla skulle någon på det här underbara forumet kunna hjälpa mig med mina problem. Pettsson du brukar ju alltid ha så bra svar på allt.
av *pettson*
nille850 skrev:Jag har en Volvo 850 2,5 20v -92 som jag har några frågor om:

Fråga 1. När jag ska starta bilen när det är från +4 och neråt så startar bilen men dör direkt. Efter 20 - 30 försök så hör jag ett surrande ljud från motorrummet, lär var bränslepumpsrelät, och då startar bilen. Jag bryggade bränslepumpsrelät och fick det omlödt (Alla lödningar). Men när jag satte dit det så var det samma visa.

Fråga 2. Ibland när man kör bilen när den är kall så kan den bara tvär dö och sen så startar den, och så håller den på så där några gånger och sen funkar allt som det ska.

Fråga 3. Fläkthastigheten på en 850 är ju graderad från 0-4 och läge 0, 1, 2 och 3 funkar fint men när jag slår på läge 4 så dör i regel fläckten.

Fråga 4. Ibland så börjar lampan för ABS att lysa och ABS-funktionen slutar att fungera.

Fråga 5. När det är minus grader ute så blinkar "Vinterläges lampan" till automatlådan, Men om jag nollar lampan genom att starta och stänga av bilen 6 gånger så slocknar den.

Igår så läste jag av alla felkoder och jag bör väll tillägga att motorelektroniklampan lyste innan. Jag läste av koderna två varv och nollade systemet då slocknade motorelektroniklampan och har varit släckt nu i 13 mil.

Det här är koderna jag fick fram före att jag hade nollat:

Sockel A1

1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

Sockel A2

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
ABS och antispinn system (TRACS)

Sockel A3

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Sockel A6

1-4-3 EZ 129K - Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
EZ 116k - REX: knackgivarsignal saknas eller är felaktig

3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

4-1-1 Spjällägesgivarsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

Sockel A7

1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

Nu 13 mil senare så fick jag fram dom här koderna:

Sockel A1

Sockel A2

1-1-1 Ingen felkod

Sockel A3

Sockel A6

1-1-1 Ingen felkod

Sockel A7

1-1-1 Ingen felkod

1 Det är inte ditt bränslerelä förhoppningsvis. Det ska inte surra om det. Reläet är isåfall bränt på kontaktytorna i själva relädelen. Lokalisera surrandet för INGET ska surra.

2 Den blir alltså av med bränslet, eller gnistan? Tajm att kontrollera vilket? Kontrollerat att ditt tändningslås inte är slitet så att själva kontakten på det (på baksidan) är slitet. Det kan alltså ge alla möjliga fenomen eftersom nycklarna gungar lite och slår av o på.. Passa också på att när motorn är igång så tar du tag i kamaxelgivarens kabel och rör på den. Den skapar också tvärstopp på en GLT.

3 Troligen är 4:Ans relä trött. Det återfinns bakom handskfacket, till vänster därinne.

4 Kan inte komma på vad själva frågan är`?.. Undrar du VARFÖR det sker? Eller varför den nollas?
Du har ju en kod som återkommer. BYT växellägesgivaren. Den är inte gratis men den är garanterat sliten. Ibland kan man rädda dom genom att tvätta ur det gamla fettet osv. Det går inte på en långmilad givare. Då är den slut.

Koden om bakhjulsgivaren får du mäta upp för att se om det är ett litet kabelbrott eller om det är en givare som är väck.
av jaripekka1
När jag ska starta bilen när det är från +4 och neråt så startar bilen men dör direkt. Efter 20 - 30 försök så hör jag ett surrande ljud från motorrummet, lär var bränslepumpsrelät, och då startar bilen.
Hej jag har exakt samma problem............
850 glt 97:a
Har detta löst sej för dig , nille850
Jag förstår inte var det surrande ljudet kommer ifrån ?
Måste fixa det här innan vintern kommer...
av *pettson*
jaripekka1 skrev:När jag ska starta bilen när det är från +4 och neråt så startar bilen men dör direkt. Efter 20 - 30 försök så hör jag ett surrande ljud från motorrummet, lär var bränslepumpsrelät, och då startar bilen.
Hej jag har exakt samma problem............
850 glt 97:a
Har detta löst sej för dig , nille850
Jag förstår inte var det surrande ljudet kommer ifrån ?
Måste fixa det här innan vintern kommer...
Om din bil startar men dör direkt och bråkar på det sätter så är nog inte just bilen ditt största strul..
Ett surrande ljud är absolut inte från bränslereläet och det sitter ungefär över din vänstra fot.. Reläet klickar till EN gång sen hålls det draget medans bilen är igång. Det brummandet/ surrandet som blir är TROLIGEN luftpumpen som gör sitt jobb vid uppstarten.
Ta o byt antennringen runt tändlåset så ska du se att det kanske blir bättre :-)-)
Det du beskrivit är en ganska klockren beskrivning på att startspärren är i för att nyckeln inte kunnat identifieras av styrdonet. Vanligaste problemet är just antennringen på det problemet.
av jaripekka1
Schyst............
ska prova att byta antennringen,felet uppstår dock enbart
när det är minus grader
just nu under sommaren så är det inga problem alls....
Tack för svaret :D

Det var inte antennen,det var bränsle relät
köpt ett nytt...........
problemet löst
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]