Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
För en gångs skull, långt om länge har vi äntligen fått lite snö här längst nere också. Har velat testa detta länge, men inte kunnat pga det torra väglaget men idag så. Det jag pratar om är självfallet om TRACS också är antisladd och inte bara antispinn? För om jag pressar min bil i svängar, även över 40km/h (TRACS jobbar upp till 40 sägs det) så motverkar den absolut sladd. Kan tydligt höra ABS enheten jobba och känna att bilen bromsar på dom hjul det behövs. Bilen är väldigt utrustad, kan det vara så att man även valt antisladd? Fanns detta ens -98 på V70? Blev överlycklig, bra med allt som höjer säkerheten för mig och mina medtrafikanter. Ska även tillägga att platsen att provocera bilen på var självklart säker och jag kunde inte skada någon/något annat än mig själv och min bil :D

Tacksam för ALLA tankar
Användarvisningsbild
av Claes74
enligt volvo finns inget stabiliseringssystems som utrustningsalternativ till x70 97 - 00, endast antispinn som 00 byter namn till stc
av Andy1983
Vad är det då jag har? Har nu också testat att stänga av TRACS och då får jag sladd när jag provocerar så vad är det jag har? Men visst måste man ha kunnat utrusta sin Volvo med antisladd -98, jag hade det på min BMW -93. Mycket konstigt
Användarvisningsbild
av Claes74
enligt utrustninglistan finns det inte som tillval, men visst allt kan köpas för pengar och det är svårta att säga vad som hände när din bil såldes ny för ca 11 år sedan
av hjulspinn
Jag har också reflekterat över det.
När snön nådde Göteborg, vilket inte händer speciellt ofta...

Jag körde omkring och "latchade" på en parkering och hörde också att ABS-pumpen arbetade. Men jag tror det har med att om man drar handbromsen för att få till den perfekta sladden så tror ABS-en att bilens hjul låst sig, vilket dom faktiskt har och därmed försöker ABS-enheten kompensera på sitt egna angivna sätt att arbeta.

Därav antisladd effekten? (detta var dock bara en tanke)

Mvh Andreas
av *pettson*
TRACS är ett antispinn system som ENDAST är aktiverat i hastigheter underskridande 30km/h. Det har INGET med antisladd att göra alltså. Det fungerar så att ABS enheten aktiverar det spinnande hjulets broms så att det hjulet går tyngre. Då går kraften över via diffen till hjulet som står stilla. Börjar det hjulet med slira så ligger ABS systemet och klapprar mellan hjulen för att du ska spinna minimalt. Intelligentare än så är det inte tyvärr.
Användarvisningsbild
av Nexus
Men jag testade lite i morse och STC går in över 30-40 km...70-80 så slår det till oxå
Användarvisningsbild
av Severin
Grammse skrev:Men jag testade lite i morse och STC går in över 30-40 km...70-80 så slår det till oxå
Om jag nu inte har fattat helt galet så är stc en kombination av tracs och dsa, tracsen har ju petsson beskrivit, det du skriver om är "stabilitetsfunktionen" som sänker motorns vrid genom att strypa bränsletillförseln när något hjul tappar fäste och den funkar oberoende av fart
av Andy1983
Då har jag helt enkelt mer än TRACS på något sätt, för min motverkar absolut sladd, har testat idag att köra med och utan TRACS flera gånger och märker stor skillnad, samt att den även bromsar bakhjulen vid sladd och alltså inte bara framhjulen som beskrivs. Det är även som Grammse säger att det deffinitivt funkar långt över dom 40 km/h som det står i min instruktionsbok. Väldigt konstigt är det
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]