Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JeppeM
Har sökt på forumet och hittat mycket intressant men ändå inte riktigt fått svar på min fråga.

Jag har en v70 GLT -99 som har haft en väldigt ryckig tomgång och den dog även ibland.
Hittat info om saken här på forumet som i stort sett går ut på att rengöra gasspjäll eller byta.

Har rengjort det nu och även rengjort oljefällan , och nu går bilen som den ska och jag borde kanske vara jätte glad, men mitt problem nu är att ETS lampan lyser fortfarande och jag ska besiktiga om ca en vecka.
Tänkte att jag kunde släcka lampan men vol-frc men i den versionen jag har (1.3.6) kan man bara välja v70 fram till -98 . Har även läst nått om att 99:orna har ett annat system som man inte kan läsa med vol-frc ?
Har tittat lite efter en nyare version på vol-frc men inte fixat nått än.
Kan man läsa en 99 med en senare version av vol-frc eller måste man ha nått helt annat?
Eller finns det nått annat sätt att släcka lampan? typ som med service lampan?
bryta strömmen en viss tid? eller liknande.

Återstår väl bara annars att lämmna in bilen för en dyr slant för en sån skitsak:/

Tacksam för snabba svar =)
Användarvisningsbild
av JeppeM
Har läst lite till och kommit fram till att min bil har ett system som heter canbus.
Även fått lite info från ett annat forum att CR-101 OBDII felkodsläsare från Biltema skulle funka till canbus.

Nån med erfarenhet av denna läsare och vet om det stämmer att det funkar?
Om inte står min fråga i första inlägget kvar=)
av JanEkstrand
JeppeM skrev:Har läst lite till och kommit fram till att min bil har ett system som heter canbus.
Även fått lite info från ett annat forum att CR-101 OBDII felkodsläsare från Biltema skulle funka till canbus.

Nån med erfarenhet av denna läsare och vet om det stämmer att det funkar?
Om inte står min fråga i första inlägget kvar=)
Jag har en ppc från bsr den fungerade på min men det sägs att den inte fungerar på alla.
På min fungerade det även att koppla bort batteriet en stund men problemet är ju inte löst för det när man ej har någon info varför den lyster ??:-/ :D

Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
en felsökning och radera coder + ladda ner ny mjukvara kostar inte mera än ca 500 på Bilia. Rengörning kanske inte räcker utan du måste ha ny mjukvara oxå. och hjälper inte det så är det bara slanta upp pengar på ett nytt gasspjäll ca 7000 (H)
Användarvisningsbild
av JeppeM
Grammse skrev:en felsökning och radera coder + ladda ner ny mjukvara kostar inte mera än ca 500 på Bilia. Rengörning kanske inte räcker utan du måste ha ny mjukvara oxå. och hjälper inte det så är det bara slanta upp pengar på ett nytt gasspjäll ca 7000 (H)
Som jag skrev så är ju mitt problem med ryckig tomgång och allt det borta förutom att lampan lyser så borde inte behöva köpa ett nytt gasspjäll eller lägga ut pengar på mjukvara för en lampas skull??

Så det enda jag är ute efter är ju igentligen att släcka ETS lampan på ett smidigt och billigt sätt ?:-/
Användarvisningsbild
av zingo
Prova att göra bilen strömlös i någon timme (minuspolen), funkar ibland och inte ibland. Jag tror att det funkar om man "åtgärdat" problemet som tände den och inte om problemet kvarstår vid någon form av självdiagnostik.....
Och nytt gasspjäll blir du nog tvungen att köpa så småningom då det man läst är allt annat än en bra konstruktion på dessa, men för en besiktning så borde du kunna släcka lampa och få igenom den och hoppas att den håller sig släckt i många goa år :wink:
Tänk på att strömlöshet kanske gör att din radio vill ha en kod, har du inte denna så kostar den dig allt från 100 till upp emot 700 riksdaler var du nu väljer att "köpa" den.....

Lycka till!!
Användarvisningsbild
av Nexus
JeppeM skrev:
Grammse skrev:en felsökning och radera coder + ladda ner ny mjukvara kostar inte mera än ca 500 på Bilia. Rengörning kanske inte räcker utan du måste ha ny mjukvara oxå. och hjälper inte det så är det bara slanta upp pengar på ett nytt gasspjäll ca 7000 (H)
Som jag skrev så är ju mitt problem med ryckig tomgång och allt det borta förutom att lampan lyser så borde inte behöva köpa ett nytt gasspjäll eller lägga ut pengar på mjukvara för en lampas skull??

Så det enda jag är ute efter är ju igentligen att släcka ETS lampan på ett smidigt och billigt sätt ?:-/
Lampan lyser när du har något fel,slocknar den av sig själv är ju bilen självläkt igen.
Användarvisningsbild
av JeppeM
Jo blir nog tvungen att köpa ett gasspjäll framöver, det är jag medveten om.
Men just nu ligger jag lite dåligt till på penga fronten pga stor service på bilen , total utbytning av i stort sett alla broms detaljer , stabiliseringsstag , hjullager och alla vätskor och åkte även på att köpa en ny lambdasond och bara den kostade 2400 :/

Så just nu är jag bara ute efter att släcka den jäv** lampan så bilen går igenom besiktningen, så kan jag ta kostnaden för spjället lite senare.
förutom ets lampan så är bilen i topp skick nu :mrgreen:

Tack för alla tips, ( ska ut och testa att bryta strömmen nu) och jag har koden =)
Användarvisningsbild
av Nexus
jag menar ej vara dryg mot dig och vet själv hur jävla surt det är få byta gasspjäll då jag åkte på det på min bil.Men som sagt ,enligt BILIA så hjälper det oftast med en rengörning och uppdatering programvara.
Jag har uppdaterat,fungerade 2 veckor sen tändes lampfan igen och konstaterandet var ett faktum :(
Innan så vandrade tomgången och när lampan tändes gick bilen skitdåligt,stannade och väntade en stund sen starta om och lampan slocknade och bilen gick som vanligt igen.
Som sagt köpa ett instrument kostar ju lika mycket som lämna in och få ev felet konstaterat. men lägg av minuspolen någon timme och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av JeppeM
Grammse skrev:jag menar ej vara dryg mot dig och vet själv hur jävla surt det är få byta gasspjäll då jag åkte på det på min bil.
Uppfattade det inte som att du var dryg så ingen fara skedd=)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]