Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vore kul att få ta del av den statistik eller de siffror ni har vad gäller bränsleförbrukning? Det finns säkert flera här som för en liten journal eller som åtminstone kollar vid varje tankning?? Jag börade med ett tjusigt excel-dokument för nåt år sedan men sen så orkar man rätt vad det är inte föra in osv, eller glömmer det...men tänk om man fortsatt-- :D

Jag har kört min ca: 10500 mil sen jag köpte den, om man räknar ett genomsnitt på 10,- litern och 0,85 i föbrukning blir det 89250,- på fem år :shock: :shock: Fy faaaan vad dyrt att ha bil... :o

Jag har varit nere på 0,69-0,7 på långkörning och vid blandad ligger den på ca: 0,82-0,86 (tror jag) men aldrig över litern (??) ens vid stadskörning..
Vad har du för bil? Min v70 glt kör jag på 1.1 blandad och i bästa fall 0.8 landsväg
Då är jag varken en ecodriver eller en rallykalle (D)
Vad det kostat dom senaste 5 åren eller dom 27 år jag haft bil vill jag inte veta (I)
jag har min bil som största intresse och då får det kosta vad det vill, pengarna sparar jag in på inte röka eller dricka alkohol.
Folk gnäller över tanka bilen för några hundra men går sen gladerlingen in på systemet och handlar för 1000+ och betalar utan minsta klagomål.
Åker tryggt ,säkert och bekvämt i min V70,skulle inte byta det min puttra fram i en liten bensinsnål fiat eller liknande. :P
Grammse: låter bra, men var inte det jag menade att det kostar mycket att köra bil, det vet vi ju alla att det gör...detta är ingen debatt om att "Volvo drar mycket och micro-bilar lite" men man kan ju köra sparsamt ändå, om man vill det eller hur? Det jag är intresserad av är vad andras bilar drar, bara för att det är kul at veta lite statistik om det..
Det går att köra snålt om man bara vill, men det är f-n inte lätt. Min T5:a går att köra på 0,73 landsväg, villkor: hyfsat rak o fin väg, farthållare på, aldrig över 90, hårt pumpade smala vinterhjul. Men vem orkar hålla på så i längden? Man får ju krupp för mindre? Håller med Grammse, hellre bensin än alkohol :D
kebabpizza skrev:Det går att köra snålt om man bara vill, men det är f-n inte lätt. Min T5:a går att köra på 0,73 landsväg, villkor: hyfsat rak o fin väg, farthållare på, aldrig över 90, hårt pumpade smala vinterhjul. Men vem orkar hålla på så i längden? Man får ju krupp för mindre? Håller med Grammse, hellre bensin än alkohol :D
:-/O/ (BE)
Min genomsnittsförbrukning är än så länge 1,19 lit/mil.
Jag har faktiskt inga problem att köra min 855 SE -96 på runt 0,95l/milen blandad körning sommartid. Sitter då i köerna på essingeleden på mornarna ca 30 min varje dag. jag kör nog ganska lugnt och växlar oftas upp till femman vid runt 55-60 km/h. Men det är ingen raket jag kör, det är inga problem att hålla sig för skratt de få gånger man varvar lite mer.
kebabpizza skrev:hellre bensin än alkohol :D
DET kan jag hålla med om 8) jag har GLT den sista modellen tror det är stor skillnad på den och de förra, läste en artikel på aftonbladet.se om att de satte in den "nya" motorn i de sista GLT:arna med typ lägre friktion och variabla ventiler, säkert nån som vet. det veror i pribcip till 99% på hur man kör ju, men som föregående talare sa, det gäller att man orkar hålla på och tänka på det, men jag har märkt att om man verkligen vill så vänjer man sig vid eco-driving, och det roliga är att (särkilt i stan eller vid av&påfarter osv) så kommer man fram lika snabbt eller snabbare än de som gasar som fan bara för att sen längre fram fastna i samma rödljus, d.v.s ingen tidsbesparing alls på allt gasande och bromsande. i stan tjänar man max en minut på en timmes körning genom att gasa på, det kommer ju alltid nåt i vägen, likaså de som kör järnet rakt fram bara för att sen köra som kärringar bara det svänger lite istället för att rulla med motorbroms helt utan bensinåtgång och utnyttja rörelsekraften man redan har.
Bytte precis bort min chippade 850 på ca 300 Hk mot en v70 GLT... sänkte min bensin förbrukning med isnitt 0,5liter / mil blandad körning... Pendlar ca 6 mil varje dag.. Märkte skillnad redan efter 2 dagar :) visst är de roligare med en Turbo men Bensinräkningarna va inge roliga...Känns inte som om bensinen kommer bli billigare heller så jag är nöjd med min V70 som inte drar mycke mer en golf 3àn på 75 Hk vi har :)
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]